Technology26.08.2010

Google Realtime Search heeft nu zijn eigen homepage


google-realtime-search-heeft-nu-zijn-eig.jpg
google-realtime-search-heeft-nu-zijn-eig.jpg

In december van 2009 heeft Google zijn Realtime Search aangekondigd. Dutch Cowboys heeft daarvan uiteraard in breaking news verslag gedaan. Even te gebruiken in een experimentele omgeving is Google nu volgens de aankondiging op haar Official Blog klaar voor de uitrol. Realtime search krijgt dan ook zijn eigen homepage. De homepage is www.google.com/realtime Deze Url heeft vandaag even gewerkt maar nu wordt je op de Google blog (tijdelijk?) doorverwezen naar een andere url voor realtime search. De uitrol begint vandaag en is nu in de Nederlandse versie beschikbaar.

Realtime search geeft de gebruiker van de Google zoekmachine de mogelijkheid om te checken welke laatste (tien) resultaten door Google aan de index zijn toegevoegd. Een krachtige tool om te weten wat er nu op het net voor de verschillende onderwerpen/illustraties/video’s is gepubliceerd. Maar ook om in SEO-omgeving te checken hoe snel de indexering van nieuwe aan het internet toegevoegde informatie heeft plaatsgevonden. In de video wordt het onderwerp verder uitgelegd, Op die video wordt ook een aankondiging gemaakt van de experimenten met realtime-Google-alerts. Verder wordt gemeld dat in de organische zoekresultaten bij relevante items een knopje komt (“full conversation“) om een discussies – daar hebben we het nieuwe buzzwoord weer – realtime te kunnen “volgen”.

Al deze tools zijn krachtig en nuttig, maar we komen steeds verder af van een standaard resultaatpagina bij bepaalde ingetypte zoekwoorden in de zoekmachine van Google en de gebruiker zal door Google steeds meer in staat worden gesteld die resultaten aan zijn wensen en behoeften aan te (laten) passen. Dat heeft wel consequenties voor de wijze waarop de SEO-deskundigen de organische resultaten analyseren en duiden. De communicatie over de effecten van hun arbeid wordt daarmee naar de klant ook per definitie wat diffuser.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.