PrioVR brengt Virtual Reality volop in beweging

Vorig artikel Volgend artikel

CES is met name een consumenten elektronica beurs met eigenlijk geen echte aandacht voor games en/of consoles. Toch waren er twee aardige producten op CES te zien, waaronder een product dat een meer immersive game experience belooft. Het is een PrioVR bodysuit met bewegings (inertia / motion) sensoren die jouw lichaamsbewegingen omzet naar bewegingen in het spel.

PrioVR brengt Virtual Reality volop in beweging

Kijk en luister maar eens goed naar de video. De gamer op de achtergrond heeft een upper body suit aan die zijn bewegingen vertaalt naar bewegingen in het spel. Je kunt zien dat als hij op zijn stoel draait ook in het spel de draai wordt gemaakt. Het verstoppen achter een boom en koekeloeren naar de vijand krijgt een nieuwe dimensie. Met de full body suit kun je kruipen over de vloer en op deze manier naar de vijand toe sluipen. Een nieuwe en actieve dimensie bij het spelen van first person shooters zoals Call of Duty.

Alle games?

Met name voor shooters als Call of Duty of Battlefield zou dit een nieuwe dimensie betekenen. Natuurlijk moet er iets aan de games worden aangepast willen ze kunnen werken met de PrioVR. Dit moet door de ontwikkelaars / publishers zoals Activision en Electronic Arts worden gedaan. Op dit moment kunnen nog geen uitspraken worden gedaan welke bedrijven hun games geschikt gaan maken voor de PrioVR. De PrioVR is primair bedoeld voor de PC maar kan mogelijk ook geschikt worden gemaakt voor consoles.

Motion Capture

Maar het PrioVR system kan meer, zoals het opnemen van motion capture data dat kan worden gebruik in verschillende animatie tools. De meegeleverde Mocap Studio software kan data exporteren in het BVH format, wat ondersteund wordt door de meeste 3D animatie tools zoals MotionBuider. Daarnaast worden game engine ondersteund zoals Unity3D, UDK en CryEngine. De api’s zullen open source zijn en het makkelijk maken voor ontwikkelaars om voor andere platformen en systemen te ontwikkelen, niet alleen voor de game markt.

Screen Shot 2014-02-14 at 17.01.39

Kosten?

De bodysuits zullen met een Kickstarter project worden gefinancierd. Vorig jaar is dit al een keer geprobeerd en niet gelukt, maar vanaf vandaag proberen ze het nog een keer. Er zijn twee types, een versie die alleen het bovenlichaam registreert en een versie voor het hele lichaam. In mei hopen ze het systeem te kunnen leveren en zal onder de $400 komen te liggen. De versie alleen voor het bovenlichaam komt later en zal goedkoper zijn ergens rond de $300. Natuurlijk is het de vraag of die Kickstarter wel gaat lukken en dan moeten we nog maar afwachten of gamers hier echt op zitten te wachten, maar interessant is het zeker.

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies