We moeten ophouden met Valve als game-maker te zien

We moeten ophouden met Valve als game-maker te zien

Laatste schrijver weg: geen single-player games meer

Vorig artikel Volgend artikel

Chet Faliszek kondigde vandaag zijn vertrek aan bij Valve via een artikel op Gamesindustry.biz. Hij was de laatste tijd de VR-ambassadeur voor Valve, het bedrijf achter Half-Life, Portal, Steam en recent de Vive VR-bril die in samenwerking met HTC is gemaakt door het bedrijf.

Met het vertrek van Faliszek is een keerpunt bereikt in de personele samenstelling van Valve: alle schrijvers zijn namelijk weg. Naast Faliszek zijn ook zijn compagnon Eric Wolpaw (Portal, Left 4 Dead) en Half-Life schrijver Mark Laidlaw in het afgelopen jaar vertrokken.

Faliszek en Wolpaw's fantastische werk in Portal

Niks te doen

Alle drie zeggen ze dat ze zonder strubbeling zijn vertrokken bij Valve, om verschillende redenen. Wolpaw werkt inmiddels bij een ander bedrijf als schrijver aan nieuwe game Psychonauts 2, Laidlaw zei boeken te willen gaan schrijven. Ondanks het feit dat Faliszek niet heeft gezegd wat hij nu van plan is blijft het frappant om te zien dat beide andere heren doorgaan met schrijven, maar dan ergens anders.

Wellicht dat Faliszek nog bezig werd gehouden met de VR-promotie (hij is fan van het medium) bij Valve, maar het vertrek van de laatste der Mohicanen kun je eigenlijk maar op één manier lezen: Valve heeft geen schrijvers meer nodig. Want Valve gaat geen games meer maken.

Laat staan dat Half-Life 3 er ooit nog komt.

Nog meer hilariteit met Portal 2.

Transitie

Het succes van Valve's Steam heeft het bedrijf door de jaren heen veranderd. Nu dat Steam het de facto distributieplatform is voor pc-games kan niemand om Valve heen. Omdat ondanks alle tegenwerking van Microsoft en de grote uitgevers die allemaal hun eigen platform wilden hebben en promoten hebben gamers voor Steam gekozen en blijft het platform groeien.

Valve heeft door die enorme groei zo veel werk gehad aan Steam dat de ontwikkeling van nieuwe games na Dota 2 verre van prioriteit heeft. Ook die game, opgezet als een service, met veel noodzakelijk onderhoud, het organiseren van toernooien en alles wat er komt kijken bij het succesvol houden van een MOBA, vreet tijd.

Die zien we nooit meer terug

Games met een verhaal, zoals Half-Life en Portal, passen op dit moment niet in het productionele plaatje, of niemand bij Valve heeft er zin meer in. Het is de logische verklaring voor het feit dat de schrijvers hem allemaal peren. Dat we al jaren niks gehoord hebben over nieuwe games, ondanks de nooit ophoudende vragen van fans en pers.

Het is klaar. En Half-life 3? Die gaan we nooit meer zien. Leg je er maar bij neer. Game over, man.

[Afbeeldingen © Valve]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies