Super Mario Run komt 15 december voor iOS

Super Mario Run komt 15 december voor iOS

Wat kunnen we verwachten?

Vorig artikel Volgend artikel

Nintendo heeft naast de aanstaande lancering van de nieuwe Switch console de smaak van mobile gaming wel te pakken. Na het niet super succesvolle Miitomo en hun aandeel in de tornado die Pokémon Go heette maken ze zich nu klaar voor Super Mario Run voor iOS. We wisten dat de game er aan zat te komen, maar nu weten ze het zeker bij Nintendo: 15 december kunnen we beginnen te rennen. De game is in de basis gratis, maar om alle onduidelijkheid te voorkomen: voor niks krijg je een demo (we weten niet hoe lang, maar ga er maar van uit dat het één of twee levels zullen zijn).

De complete game krijg je pas als je de officiële prijs van 10 dollar (dus vermoedelijk ook gewoon 10 euro hier) betaalt. Je moet wel minstens iOS 8 hebben wil je het kunnen spelen, maar dan werkt de game wel op iPhone en iPad natuurlijk. De game wordt trouwens ook in het Nederlands vertaald, wat geloof ik de eerste keer ooit is voor een Mario-titel.

Verder weten we niet veel meer: Mario rent uit zichzelf en we kunnen bepalen wanneer en hoe hoog hij springt door op het scherm te tikken. In de World Tour modus ren je door heel het Mushroom Kingdom (6 werelden, 24 levels) om de prinses te redden. Daarnaast is er ook nog Toad Rally, die bedoeld is om als score-wedstrijd met je vrienden te spelen en als laatste is er Kingdom Builder, waarin je een soort eigen koninkrijk kunt bouwen door items en gebouwen te kopen met de muntjes die je verdient in de andere modi.

Iedereen houdt deze titel natuurlijk met argusogen in de gaten, de verwachtingen zijn hooggespannen in elk geval. Het zou mij echter sterk verbazen als dit ook maar in de buurt komt van een Pokémon Go, simpelweg omdat de sociale component zich gewoon niet leent voor het soort nieuwswaardige ontmoetingen en interacties als Pokémon Go. Dat het een leuk spel wordt zit er dik in, maar of er miljoenen mensen zijn die het tientje er tegenaan zullen gooien voor een endless runner is twijfelachtig. Ook al is 'ie door Nintendo gemaakt, er zijn letterlijk duizenden alternatieven die echt gratis zijn dus het moet wel heel speciaal worden wil Nintendo meer mensen laten betalen dan de fans van de ontwikkelaar.

[Afbeeldingen © Nintendo]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies