Gaming22.06.2016

Sony E3 analyse: zwijgen is nog steeds goud


Maar hoelang kan Sony lippen op elkaar houden?

Sony zit in een opwaartse spiraal. Consumenten rennen massaal naar de winkel voor een PS4 en ontwikkelaars zitten hen hard op de hielen. Dat blijkt ook wel uit de persconferentie van dit jaar. Pers en publiek waren vol lof over de strakke presentatie – ook al zweeg Sony over dat hardware-dilemma van hen.

Wie won E3? De laatste jaren is die vraag voor velen een no-brainer: Sony. Sony luidde de afgelopen drie jaar steeds het antwoord. Geen wonder, aangezien ze ieder jaar de gamer met verrassende (en soms discutabele) aankondigingen weten te verrassen.

Dit jaar viel dat een beetje tegen, maar de presentatie compenseerde veel. Shawn Layden en zijnen spraken slechts een kleine tien minuten in totaal, er was een groots, bombastisch orkest en voor de rest was het games, games en games wat de klok sloeg.

Niet de minste ook. God of War, die een compleet andere (en riskante) richting inslaat. Horizon Zero Dawn met een originele post-apocalyptische wereld. Detroit: Become Human van de altijd controversiële David Cage. En dan was er die waanzinnige Death Stranding trailer van Hideo Kojima.

Sony rukte uit met de zware AAA-kanonnen, maar dan van het soort dat indruk maakt op gamers en journalisten. Bijna allemaal van technisch en grafisch hoog niveau en vaak met een gedurfd of origineel concept. En dat spreekt velen tot de verbeelding.

Op de presentatie waren wel een aantal dingen op te merken. Er ontbraken bijvoorbeeld grote verrassingen – hoewel een nieuwe Spider-Man altijd welkom is. Ook zagen we geen kleine creatieve titels als Bound, Here They Lie en Gravity Rush 2, of niche games als Persona 5 of Nioh. Het had de conferentie meer kleur gegeven.

En zoals ieder jaar zit er bij veel titels weer geen release datums bij. Weten we bijvoorbeeld al wanneer Final Fantasy 7 remake en Shenmue 3 uitkomen? De agenda voor het najaar is gelukkig wel voller dan die van 2015. Zo zal The Last Guardian op 28 oktober eindelijk zijn opwachting maken, en krijgen we eindelijk de PS VR in de winkels.

Een vraag bleef echter onbeantwoord: wat is Playstation Neo precies? De afgelopen maanden lekte er al wat mogelijke specs uit waaruit blijkt dat de PS4.5 iets sneller zal zijn dan zijn voorganger. Volgens dezelfde geruchten zouden er in ieder geval geen exclusieve games ervoor moeten verschijnen.

Dat brengt Sony echter in een lastig parket. Microsofts Project Scorpio blijkt namelijk veel krachtiger (bronnen zeggen 30 tot 50%) te kunnen rekenen dan de PS4 Neo. Dat bracht Phil Spencer en collega’s vervolgens in de problemen – want waarom zou iemand dan nog een normale Xbox One willen aanschaffen?

Dat maakt Laydens positie echter niet eenvoudiger. Zijn dilemma ligt eerder andersom. Als een PS4 Neo maar een beetje krachtiger is dan zijn voorganger, wat zou dan de toegevoegde waarde zijn? Als ondersteuning voor PS VR? Dan moet hij nu al zijn aangekondigd, in oktober is het te laat.

Daarnaast heeft Sony nog een probleem. De huidige generatie consoles is door de PC-markt voorbijgestreefd. Ter illustratie: PC gamers lachen keihard om PS4 (of Xbox One) titels die adverteren met 1080p en 60 FPS. Voor sterke PC’s is dat de standaard, voor spelcomputers een luxe.

Sommige journalisten stellen daarom dat de huidige generatie consoles al na 2,5 jaar verouderd zijn. Als die – discutabele, maar niet compleet onwaarschijnlijke – stelling klopt betekent dat de specificaties van de PS4 Neo waarschijnlijk niet genoeg zullen zijn. En dan zit Microsoft ineens in een veel riantere positie.

Tenminste, als Phil Spencer het inderdaad durft toe te geven dat er een nieuwe console komt. Geen gemakkelijke opgave voor de Xbox baas, laat staan voor zijn collega Shawn Layden. Hoe ga je aan 40 miljoen hondstrouwe klanten toegeven dat hun geliefde PS4 niet meer voldoet – en dat ze wéér diep in de buidel moeten tasten?

Sony besloot de vraag op te schuiven naar oktober tijdens de Paris Games Week. Misschien verstandig, want daardoor kon het Microsoft (zoals vanouds) de wateren laten testen en hebben ze nu de tijd om een goed antwoord te formuleren – als dat mogelijk is.

Won Sony deze E3? Misschien luidt de vraag eerder wát won Sony deze E3? Het antwoord zal dan vooral tijd zijn. Het vertrouwen van de gamer heeft de uitgever al jaren, maar het zal heel veel moeite kosten om deze aankomende oktober te behouden.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.