Gaming03.04.2016

Nova Covert Ops: nog meer Starcraft II


Alleen dan nèt een beetje anders

Blizzard beloofde ons ooit een third person shooter met een supersluipende sluipschutter. StarCraft: Ghost kwam echter nooit verder dan gameplaybeelden en één geweldige trailer. Na twaalf jaar wachten krijgen we dan toch nog een game met Nova in de hoofdrol. En Nova Covert Ops mag er best zijn.

November “Nova” Terra kende lang de discutabele eer bekend te zijn, zonder dat er ooit een officiële game over was verschenen. StarCraft: Ghost zat echter zo lang in ontwikkeling (en verdween uiteindelijk in de prullenbak) dat de fans (en die waren er) zelf maar verhalen over haar verzonnen.

Blizzard voelde zich duidelijk schuldig, daarom kreeg ze eindelijk haar eigen game. Nou ja game, het is een episodische uitbreiding voor StarCraft II, met Nova Terra in de hoofdrol. Dit jaar verschijnen er (net zoals Assassin’s Creed: Chronicles) drie delen voor 15 euro in totaal.

Het is niet de third person stealth game die Blizzard ooit beloofde, maar het bekende StarCraft II concept van de ene keer basis bouwen en de andere keer met beperkte middelen (lees: met alleen Nova) een missie klaren.

Dat voelt in het begin wel een tikkeltje vreemd. De eerste missie helpen we Nova uit een zwaarbewaakte basis te ontsnappen om vervolgens haar belagers in een Contra-achtig level op een motor van haar af te schudden. Het laatste klinkt op papier tof, maar oogt in de praktijk wat knullig.

Gelukkig bouwen we in missie nummer twee al snel weer een basis en slaan we hordes Zerg van ons af. Dan realiseer je je ook dat Nova Covert Ops geen typische StarCraft game is. De vorige delen bereidden je normaal voor op de multiplayer, maar dat lijkt Blizzard hier te hebben losgelaten.

Nova Covert Ops draait nog steeds om razend snel een economie en leger uit de grond te stampen en nog rapper units bevelen geven om vijanden te verslaan. Maar Blizzard gooit de missieopbouw en de eenheden op de schop, met soms hilarische gevolgen.

In missie nummer twee komen we er bijvoorbeeld achter dat Nova haar stealth suit heeft omgeruild voor een jetpack en dat haar begeleidende Reaper units nu ook mijnen kunnen leggen. Normaal konden alleen de Vulture motorrijders IED’s planten.

Dat blijkt expres gedaan. Nova Covert Ops geeft je de mogelijkheid iedere unit met alternatieve materiaal uit te rusten. Iedere technologische upgrade kan maar op één eenheid worden uitgerust. Siege Tanks met jetpacks kunnen ineens vanaf veilige hoogtes extra schade doen.

Dat biedt ineens extra veel opties. Geef je de raketwerpende Marauders de helende stimpacks (normaal alleen voor mariniers), of wil je meerdere tegelijk aanmaken (alleen voor reapers en mariniers)? Geen keuze is permanent, dus je kan vrijuit experimenteren.

SCII-Nova-Covert-Ops
SCII-Nova-Covert-Ops

StarCraft II deed dit eerder met de Zerg en de Protoss, maar hun krachten waren altijd of permanent of speciaal voor één unit. Dit keer moet je kiezen welk soort technologie je voor deze missie wil gebruiken en aangezien je opties beperkt zijn, moet je echt gaan nadenken.

De missieopbouw zelf lijkt ook veel defensiever dan eerdere delen. Missie nummer drie geeft je de optie om gebouwen in te nemen, om vandaar uit de vijand te bestoken. Command & Conquer deed dit overigens al jaren, maar het is leuk het eindelijk in StarCraft te zien.

Zodra die wereld van opties en tactieken voor je open gaat, doet Blizzard de deur helaas alweer dicht. Het eerste deel van Nova Covert Ops kent maar drie missies, wat neer komt op anderhalf tot tweeënhalf uur spelen.

Toch, voor de prijs van drie games voor de prijs van 15 euro (als je snel pre-ordert op Battlenet) mogen we niet te hard klagen. Nova Covert Ops is heel vermakelijk voor zo’n korte game – en de franchise lijkt nog steeds niet uitgeblust. Een goed teken voor de komende delen van Covert Ops.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.