Nintendo Labo: Zen and the art of cardboard folding

Nintendo Labo: Zen and the art of cardboard folding

Switch review

Vorig artikel Volgend artikel

Nintendo Labo is zo'n game die bijna alleen maar van Nintendo zou kunnen komen. Wie anders bedenkt er een game voor hun console die voornamelijk bestaat uit het vouwen van karton en het fysiek spelen met datzelfde karton? Eerlijk is eerlijk, niemand anders heeft ook een console die zou kunnen wat Nintendo met Labo doet. De Switch is niet alleen populair, het is ook een console die in stukken te breken is en doordat de kleine Joy-Con controllers een hele geavanceerde manier van trillen en andere technische foefjes in zich hebben kun je daar hele leuke dingen mee bedenken.

En heel leuk, dat is Nintendo Labo. De meeste mensen (ik incluis) gingen er van uit dat het vooral interessant zou zijn voor kleinere kinderen en dat je er als volwassene niet zo veel uit zou halen. Na het volmaken van een hele doos aan karton (de Variety Kit om precies te zijn) heb ik gebouwd, gespeeld en geleerd - en dat zonder ook maar één kind in de buurt.

Instructie of obstructie?

Het in in eerste instantie een beetje overweldigend als je de doos van Labo openmaakt en echt heul veul kartonnen platen ziet liggen, maar als je eenmaal de cartridge in je Switch hebt gestopt blijkt al snel dat er goed is nagedacht over je progressie in de game. Je begint met een makkelijk houdertje voor je Joy-Con en daarna mag je een 'auto' gaan maken, voordat je aan de serieuzere projecten in de doos begint.

De uitleg is heel goed: je krijgt een soort instructie'video' op het scherm van je Switch te zien die je stap voor stap laat zien wat je moet doen, in het Nederlands uiteraard. Je kunt echter zelf bepalen wanneer die verder gaat, je kunt terugspoelen en als je iets niet helemaal ziet kun je zelfs het perspectief van het karton in beeld aanpassen. Je ziet duidelijk wel stukje je nodig hebt, hoe je dat moet voorvouwen (oh wat heb ik veel voorgevouwen) en hoe je het vervolgens op de correcte manier in elkaar zet. Het is helemaal kind/idiot proof, maar één factor is wel belangrijk: geduld.

Duurt best lang

Het is ondanks de instructies best makkelijk om iets verkeerd te doen. Nou is het karton dat in de Labo-kit gebruikt wordt verre van fragiel en kun je best een keer iets verkeerd om vouwen of iets te hardhandig uit een plaat trekken, maar je moet wel echt bij de pinken blijven, zeker als je aan de ingewikkelde projecten zoals de piano aan het werken bent. Als je dus met je kind(eren) aan het bouwen bent, is het zaak om af en toe te checken of ze er nog 'bij' zijn en eventueel even pauze te nemen, anders gaat het mis. Zelfs als dat gebeurt is het op te lossen: met doorzichtige plakband is bijna elk Labo-probleem te fixen, maar het is natuurlijk beter als dat niet nodig is.

Ik vond het opvallend dat ik tijdens het bouwen van de ingewikkeldere objecten in een soort van Zen-staat terecht kwam. Net zoals mensen enorm kunnen genieten van volwassen kleurboeken heeft Nintendo Labo een soortgelijk effect. Als je een beetje affiniteit hebt met bouwen en speelgoed als LEGO ga je dit zeker kunnen waarderen. Tijdens het bouwen zul je ook verbaasd staan van hoe clever die dingen allemaal in elkaar zitten! Doordat de instructies ook doorgespoeld kunnen worden hoef je repetitieve instructies niet helemaal af te kijken maar dan nog ben je echt wel een tijdje verder voordat je het huis of de piano hebt gebouwd. En relaxt dat je bent als het af is!

Nintendo-labo-variety
Deze dingen kun je standaard maken met het Variety-pakket. Beeld: Nintendo

Spelen en leren

Als je dan eenmaal klaar bent met bouwen kan het beginnen: dan kun je spelen met je spullen en daar zit eigenlijk het zwakste punt van Labo. De eerste paar keer dat al dat karton met die Joy-Con dingen doet ben je verbaasd, verrukt en niet in de laatste plaats opgelucht dat je niks verkeerd hebt gedaan. De minigames (want dat zijn het) die bij alle bouwsels zitten zijn echter toch een beetje beperkt en je zult er na een aantal keer (of je meot heel muzikaal zijn en je kunnen vermaken met het opnemen van muziek met de piano) op uitgekeken zijn.

Gelukkig is er ook nog een ander onderdeel, namelijk Discover. Make en Play hebben we gehad, maar pas helemaal aan het einde van je reis met Labo krijg je een kijkje in de keuken en mag je ook zelf experimenten gaan opzetten. Dat doe je in de Toy-Con Garage, waar je zelf hele toepassingen kunt programmeren met alle functies die de Joy-Cons hebben. Zo kun je zelf apparaten bouwen die gebruik maken van dezelfde principes die ook in de voorgebakken bouwsels zitten. Je kunt alle sensoren van de Joy-Cons en alle knoppen van de Switch gebruiken als input en en dus is je fantasie de limiet. Als je hier mee aan de slag wilt moet je wel echt het programmeer-type zijn, want hoewel zowel interface als uitleg heel duidelijk zijn moet je het wél helemaal zelf bedenken.

Prima pakket

Nintendo Labo heeft van alles wat: het rustgevende bouwen, het initieel leuke spelen en het eindeloos kunnen ontdekken. Nintendo lijkt aan alles gedacht te hebben: je kunt de platen die bij de game geleverd worden bewaren, zodat je op een later tijdstip zelf ook karton kunt snijden om een eventueel kapot gegaan of mislukt stuk te kunnen vervangen. Je kunt natuurlijk, als je eenmaal de dimensies hebt, los gaan met versieren, gekleurd karton gebruiken en ga zo maar verder. Creativiteit staat bij deze game voorop en hoe meer je daar van hebt, hoe meer plezier je uit Labo gaat halen.

Dat is wel belangrijk om over na te denken, want hoewel je er wel een 'game' bij krijgt is die buiten de Toy-Con Garage en de 'handleiding' toch redelijk beperkt. Dan is 70 euro voor dit pakket (het Robotpakket, dat we niet konden testen, is nog een tientje duurder maar schijnt ook ingewikkelder te zijn) niet weinig. Nogmaals, de ervaring is helemaal prima en het siert Nintendo dat ze buiten de kaders denken van wat gaming kan zijn, maar je moet het er wel voor over hebben. Als jij of je kind geen plezier beleven aan het pakket na het simpelweg volgen van de instructies is het misschien een minder geschikte aankoop. Zie het zo: als je kind dagen kon bouwen in Minecraft gewoon omdat het kon zit je in de juiste hoek. Hoe dan ook, Nintendo Labo mag een succes genoemd worden. Ik hoop alleen dat de minigames in een volgende versie net zo veel liefde en aandacht krijgen als het concept zelf.

[Afbeeldingen © Nintendo]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies