Little Witch Academia: Chamber of Time verspilt je tijd

Little Witch Academia: Chamber of Time verspilt je tijd

Leuk verhaal, jammer van de game

Vorig artikel Volgend artikel

Ik baal. Maar ik heb het toch echt geprobeerd. Over een periode van enkele weken heb ik telkens weer Little Witch Academia: Chamber of Time opgestart om te kijken of er niet iets uit te halen viel qua game, vooral omdat ik benieuwd was naar het verhaal, maar het lukt gewoon niet. Ik vind deze game écht niet leuk en dat terwijl ik zo'n fan ben van de anime-serie dat ik me letterlijk (en stiekem) had zitten verheugen op deze game.

Als je de serie zelf niet kent, ren dan nu naar Netflix en begin Little Witch Academia te kijken. Het is een soort Harry Potter maar dan omgedraaid, waar studente Akko zo geïnspireerd is door een optreden van een goede heks in haar jeugd dat ze per se naar de Luna Nova Academy wil om dat ook te worden. Ze heeft echter het talent van een baksteen maar puur op karakter en met hulp van haar twee vriendinnen Sucy en Lotte beleeft ze avonturen en blijkt er toch meer in haar te zitten dan je in eerste instantie denkt. Het is allemaal heel charmant maar je moet wel tegen structureel geschreeuw van de karakters kunnen, want het gaat er luid aan toe. Het is, kort gezegd, een typische animeserie en ik heb 'm met veel plezier gekeken.

Warm bad

In eerste instantie ben je als fan helemaal blij met de game: 95 procent van alle originele stemacteurs zijn er bij en dat is direct al heel belangrijk. Waarom? Er wordt veel gekletst, heel veel gekletst, en zoals dat hoort bij deze serie volledig in het Japans met Engelse ondertitels. Ook de in-game graphics die daarbij worden getoond zijn heel goed gedaan, waarbij het karakter van de karakters goed naar voren komt. Als klap op de vuurpijl zijn er ook nog speciale nieuwe anime-scènes opgenomen die gedeeltes van het verhaal vertellen.

Dat verhaal draait om de Chamber of Time, die Akko per ongeluk (zoals ze bijna alles doet) triggert terwijl ze op de eerste dag van de zomervakantie voor straf (ook niet verrassend) de bibliotheek moet opruimen. Dat zorgt er voor dat er een soort Groundhog Day-scenario start waarbij de dag precies om 12 uur 's nachts terugdraait naar acht uur 's morgens. Akko haalt haar vrienden en bekenden van Luna Nova er bij en voor je het weet zit je met Amanda, Constanze, Jasminka en natuurlijk Diana in de Horologium Chamber te kijken hoe deze vreemde situatie kan worden opgelost.

Koude douche

Effectief doe je in deze game twee heel verschillende dingen. Enerzijds is het een game waarin de tijd er logischerwijs toe doet en de mensen in Luna Nova hun patroon van die ene dag die steeds herhaald wordt volgen. Om informatie te krijgen, items te verzamelen en andere noodzakelijke dingen te doen die het verhaal vooruit helpen is het dus van belang om met iedereen te praten, maar dan wel precies op het juiste moment. Denk aan Majora's Mask, dan heb je het juiste idee. Ongeveer elke twee uur veranderen mensen van positie en dan kunnen ze je een clou of item bezorgen dat je dan in de volgende versie van de dag kan helpen om iets te vinden of te doen. Gelukkig wordt er wel aangegeven waar een sidequest te starten is, maar het navigeren door Luna Nova is hemeltergend langzaam en irritant.

Je kunt later in de game nog snel reizen van en naar bepaalde punten (als je tenminste de random sidequest vindt die dat mogelijk maakt), maar voor je zover bent heb je al urenlang heen en weer gelopen door de eindeloos verwarrende gangen van de school. De minimap helpt nooit, de gewone map laat je niet zien waar je precies bent in een gang, alleen dát je in de gang zit, en omdat die 2D is maar de omgevingen 3D met bewegende camera moet je nog hard nadenken om te zien waar je zit. De meeste opdrachten die je in de schoot geworpen worden zijn van het type 'ga dit voor me halen, oh, het ligt wel aan de andere kant van de school' en dat betekent lopen, lopen, en nog eens lopen. Het ergste is dat niet duidelijk wordt gemaakt met welke dingen je nou echt verder komt en welke leuk zijn voor erbij, waardoor je in een heel vervelende loop terecht komt waarbij je niet weet wat je moet doen en met het proberen te doen van een bepaalde quest die niks oplevert de hele tijd ongemerkt het moment mist waarop je wel relevante progressie zou kunnen maken op een ander moment. Grr.

little-witch-academia-screenshot

Beat me up

Als je het helemaal niet meer ziet zitten kun je afleiding zoeken in het andere gedeelte van de game: de dungeons. Je kunt vanuit de Horologium Chamber ook met speciale keys de kerkers in om tegen monsters te vechten met drie van de dames uit je groepje. Het maakt niet echt uit wie je pakt, want behalve Akko zelf en Constanze is het redelijk lood om oud ijzer wie je meeneemt, voor wat het uitmaakt in de gevechten. De dungeons spelen als een ouderwetse beat 'em up zoals Final Fight, Streets of Rage of Double Dragon. Je kunt dus heen en weer en op en neer bewegen in het veld om de vijanden te slaan of te raken met je spreuken. Je bestuurt altijd maar één karakter en de andere twee moeten het hebben van echt niet al te beste AI, waardoor je vaker wel dan niet alleen bij de eindbaas van de heel korte stukjes uitkomt, omdat de rest niet in de gaten had dat helen wel handig is als je bijna geen levenspunten meer hebt, of dat recht voor vijanden blijven staan die simpele aanvallen blijven herhalen niet slim is.

En dat is balen, want het is vaak best lastig om iets te raken. Je moet namelijk bijna tot op de pixel goed in de 'diepte' staan om vijanden te raken met normale aanvallen en vaak sta je dus in het niks te hengsten. Het enige dat altijd werkt zijn de zware spreuken die het halve scherm vullen met vuur en bliksem, maar dan zit je halverwege weer zonder magie. Gelukkig zijn de meeste dungeons maar een paar schermen lang, dus het is in elk geval snel afgelopen. Verschillende sleutels die je krijgt en vindt laten je nieuwe gebieden betreden, maar het verschil is vaak niet meer dan cosmetisch en ondanks dat het er allemaal best leuk uitziet zijn de vijanden die je tegenkomt overal hetzelfde. Het lijkt wel alsof dit gedeelte van de game door een ander team is gemaakt, want hier gaat ook van alles mis: het geluid gaat alle kanten uit qua volume, waarbij sommige stemmen nauwelijks hoorbaar zijn en sommige heel hard lijken te staan, het vertraagt als er te veel tegelijk op het scherm gebeurt en soms sta je for no reason te wachten totdat je verder mag.

Time to go

Dit is ook weer heel jammer, want je kunt zien dat de ontwikkelaars geprobeerd hebben de diepte in te gaan. Het magie-upgrade systeem is leuk bedacht op basis van constellaties, er is meer dan genoeg loot te vinden voor je heksen, van toverstaf tot armband en de grote keuze aan sleutels voor de dungeons zouden voor veel variatie moeten zorgen. Het probleem is echter net zoals bij het rondlopen voor de quests dat het spelen an sich gewoon niet leuk is. De karakters zijn charmant, de game ziet er (animaties daargelaten) prima uit, maar het verhaal zou veel beter tot zijn recht zijn gekomen als de basale zaken die je in de game doet ofwel leuk waren om te doen, of in elk geval niet hun best deden om je in de weg te zitten.

Er zit ergens een hele leuke aflevering van Little Witch Academy verstopt in Chamber of Time, maar het is de tijd die je in de game moet steken wat mij betreft niet waard en dat is verdomde jammer. Het is niet vaak dat ik een game al met +2 voorsprong laat beginnen, maar als het zelfs dan nog onvoldoende uitkomt houdt het gewoon op. En niemand baalt daar meer van dan ik.

[Afbeeldingen © Bandai Namco]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies