Gaming06.03.2019

Kijk mee hoe falen in Sekiro: Shadows Die Twice er uit ziet


Video preview van keiharde PS4 game

Als er één game is waar ik naar uitkijk dit jaar is het wel Sekiro: Shadows Die Twice van From Software. U weet wel, die mensen achter de Souls-games en Bloodborne. Magistrale games, maar inmiddels wel een beetje aan de max qua hoe familiair het allemaal is. Sekiro is het antwoord op de metaalmoeheid bij de ontwikkelaars: een game die zich afspeelt in feudaal Japan en gelijke delen mythologie en samurai bij elkaar mixt om een variant op de beproefde formule te maken. Ik mocht gisteren voor de tweede keer (de eerste keer was op Gamescom vorig jaar) proeven aan de game, maar dit keer met iets meer achtergrond en met een previewversie van de game die iets beter benadert hoe je Sekiro straks gaat ervaren. Na een tutorial waarin werd uitgelegd hoe het vechten, sluipen en springen ook al weer werkt konden we aan de slag in een gebied dat heel erg leek op wat we op Gamescom al mochten spelen. De plaatsing van de vijanden was anders, maar verder was het redelijkerwijs hetzelfde. De basale technieken kun je dus hier teruglezen.

Als je ooit een Souls-game hebt gespeeld zul je genoeg overeenkomsten zien dat je vrij snel in Sekiro zit en heb je een prima idee van hoe dodelijk ook de ‘simpelste’ vijand kan zijn. Beheerst spelen geniet nog steeds de voorkeur, al ben je wel veel mobieler dan in die games. Je moet het allemaal met je katana doen, dus een schild gebruiken is er niet bij. Als iemand je doormidden probeert te snijden zit er niets anders op dan uit de weg gaan of je eigen zwaard gebruiken om te pareren, zodat je daarna zelf kunt toeslaan. Timing is zoals altijd bij From Software van het grootste belang, dus als je perfect op het juiste moment zo’n parry weet te doen kun je meteen een dodelijke slag uitdelen, de deathblow zoals ‘ie in de game genoemd wordt. Dat principe werd ons tijdens de trip nog eens uitgelegd door een tweetal échte zwaardvechters die ons met houten zwaarden zelf een aantal moves lieten repliceren, om een idee te krijgen van hoe de gevechten er in die historische periode aan toe gingen. Leuk!

Maar goed, Sekiro. Bij grotere mid- en eindbazen is één Deathblow niet genoeg om het gevecht af te maken. Die bazen hebben verschillende bolletjes naast hun levensbalk staan en elk bolletje vereist een genadeslag om het te laten verdwijnen. Pas dan kun je echt een einde maken aan het gevecht en in veel gevallen (zelfs al in de demo) is het niet genoeg om maar op een baas in te blijven slaan, maar moet je een specifieke aanval doen op een specifieke plek om tot op dat punt te komen. Daarbij moet er soms ook gebruik gemaakt worden van je grappling hook, een van de andere grote veranderingen ten opzichte van From’s eerdere games. Je kunt heel snel door gebieden heen razen door jezelf op te takelen naar daken en andere hoge gebieden. Daarnaast kun je ook gewoon springen en relatief lage muurtjes oplopen en dat maakt het spel een stuk verticaler dan we van From Software gewend zijn.

Het maakt de gevechten en vooral ook het traverseren van de gebieden in Sekiro heerlijk. Je hebt altijd opties, je kunt snel vluchten en met de optionele mogelijkheid om je gewoon te verstoppen (in hoog gras, zoals dat hoort in een game) is het vaak verstandiger om niet de heel tijd het conflict op te zoeken, maar gewoon te zorgen dat je naar het volgende gedeelte kunt gaan. Dat had ik misschien ook wat meer moeten doen in het uur dat ik had. Ik had graag hele stukken uit de capture willen kunnen knippen omdat bepaalde eindbazen en strategieën niet gespoeld mogen worden, maar tot mijn grote spijt is het zover niet gekomen. In het uurtje dat we mochten spelen heb ik voornamelijk mijn hoofd gestoten tegen dezelfde bazen als die in de Gamescom-versie. Niet dat het erg is: het gevoel dat Sekiro oproept is precies dat van de Souls-games: direct als je af bent gegaan sta je te popelen om het de volgende keer beter te gaan doen.

Vallen en opstaan

De vergelijkingen met From’s eerdere games zijn lastig om niet te maken, want Soulsborne is inmiddels een eigen genre geworden. Dat kun je niet naast je neerleggen. Er is echter wel degelijk een verschil tussen Sekiro en die eerdere games, dus zelfs als Dark Souls je gestolen kan worden is het misschien een idee om eens bij iemand te proberen hoe deze game aanvoelt. De stijl is prachtig, de gevechten voelen toch best anders dan de Souls-games en een hoop van de dingen die naast de moeilijkheid en duistere sfeer ook bepalend waren voor de Souls-serie zoals invasies, het oproepen van vrienden en het terug moeten halen van je souls als je dood gaat zitten er niet in. Daar krijg je dan je gratis herrijzenis en de mogelijkheden van je nanja-prothese voor terug.

Sekiro gebruikt bij het doodgaan (de echte, tweede keer) trouwens een andere methode om je te straffen: je raakt gewoon de helft van je upgrade-punten kwijt als je (voor de tweede keer) doodgaat, behalve als je een random gegeven ‘unseen assistance’-buff hebt gekregen. Je bent dus veel minder bezig met het terughalen van je verloren spullen en dat zullen veel mensen best kunnen waarderen. De game is niet gemakkelijk. Verre van. Hoe lang je uiteindelijk bezig gaat zijn om de hele map te openen en het verhaal af te ronden hangt vermoedelijk helemaal af van hoe snel je de mechanieken van de game onder de knie krijgt. Souls-ervaring heeft tot nu toe vooral tegen me gewerkt, dus die hoef je zeker niet gespeeld te hebben om dit te gaan proberen. Het enige dat je nodig hebt is de wil om het niet meteen op te geven als je wordt neergeslagen.

Vallen en opstaan hoort er gewoon bij in deze games en dat is – gelukkig, wat mij betreft – in Sekiro niet anders dan in From Software’s eerdere games. Ik heb zoals je in de video kunt zien voornamelijk hard zitten falen in mijn speeltijd, maar verdomme als ik me niet nu al verheug op nog veel meer falen als de game op 22 maart door Activision wordt uitgebracht. Over twee weken gaan we weten of de rest van de game ook overeind en interessant blijft en wat je mogelijkheden zijn als je er eenmaal doorheen bent, maar in de basis klopt alles al aan Sekiro: Shadows Die Twice. Zin in.

[Afbeeldingen © From Software]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Game

5 redenen om Indiana Jones and the Great Circle te spelen

Het was spannend wat er met Indiana Jones and the Great Circle zou gebeuren, maar de game gooit hoge ogen. En met een reden. 5 redenen zelfs.

Gaming14.12.2024

5 redenen om Indiana Jones and the Great Circle te spelen

Game Awards 2024: de beste aankondigingen en winnaars

De beste game van het jaar is gekozen en het is Astro Bot geworden, dat ook de beste gameregie won.

Gaming13.12.2024

Game Awards 2024: de beste aankondigingen en winnaars

Hier kijk je vannacht de Game Awards 2024

Ter voorbereiding voor jou hebben we vast alle info: hoe laat je moet kijken, waar je moet kijken en wie er zoal genomineerd zijn dit jaar.

Gaming12.12.2024

Hier kijk je vannacht de Game Awards 2024

Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped

Een leuke dag voor PlayStation-gamers: Sony heeft een video gedeeld met wat er allemaal aankomt in 2025 en biedt je meteen een terugblik op je eigen gamegedrag in 2024.

Gaming10.12.2024

Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped

Bizar verhaal: Xbox Series S redt leven van gamer

Hij zou een dodelijke smakker hebben gemaakt met zijn hoofd op de stoeprand, ware het niet dat de Xbox in zijn tas dit voorkwam.

Gaming06.12.2024

Bizar verhaal: Xbox Series S redt leven van gamer

Puzzelpret: Professor Layton is terug in een ‘nieuwe wereld’

De game komt in 2025 naar Nintendo Switch. Layton en Luke zijn weer samen en moeten het opnemen tegen Ghostly Gunslinger na een vreemde situatie in Steam Bison.

Gaming28.11.2024

Puzzelpret: Professor Layton is terug in een ‘nieuwe wereld’

De toekomst van gaming ligt in je handen en dit is waarom

Asus, Valve, zelfs Xbox: steeds meer merken komen met hun eigen handheld. Kortom: de toekomst van gaming ligt in je handen.

Gaming27.11.2024

De toekomst van gaming ligt in je handen en dit is waarom

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games

Vaak is het aanschaffen van dingen met een kinderprofiel al niet mogelijk en zijn er bijvoorbeeld ouderlijk toezichtmogelijkheden waarmee zelfs restricties op kunt leggen.

Gaming23.11.2024

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games

Verder lezen over Online Video

Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI

OpenAI heeft de tool nog niet online beschikbaar gemaakt voor het grote publiek met een reden. Het gaf in oktober nog aan dat het Sora veiliger wil maken.

Video27.11.2024

Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI

Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken

Het blijft Zoom heten, maar in plaats van Zoom Video Communications wordt het nu Zoom Communications. En het wil dat je minder gaat werken.

Online26.11.2024

Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Spotify gaat creators betalen voor de videocontent die ze maken. Spotify richt hiermee zijn pijlen op videoplatforms als YouTube en TikTok.

Video15.11.2024

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Zeker Zoom Workplace is een wereld van verschil en lijkt door allerlei integraties steeds meer op Google’s en Microsofts samenwerksuites.

Online09.10.2024

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Verder lezen over PlayStation 4

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Er zijn nu in totaal 20 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Een indrukwekkend aantal, maar niet in vergelijking met andere gameconsoles. PlayStation 4 deed het op dit moment in zijn cyclus zelfs beter, wat aan de kant va...

Gaming04.06.2022

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Het is nog steeds niet makkelijk om een Xbox Series X of PlayStation 5 te bemachtigen, terwijl die consoles inmiddels al een jaar en twee maanden geleden zijn verschenen. Het chiptekort raakt ons allemaal. Toch maar voor...

Gaming13.01.2022

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

Met de opkomst van esports is gaming de laatste jaren in sneltreinvaart een heel stuk competitiever geworden. Als fanatiek gamer of esporter wil jij natuurlijk altijd het beste uit je spel halen. En er zijn de nodige gad...

Gaming20.11.2019

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

Daniel Fortesque is een ridder. Hij werd echter geëerd om iets dat hij helemaal niet had gedaan. Toch was hij de uitverkorene om de MediEvil-franchise te runnen en dat deed hij met verve. Het is jammer dat hij in de Pla...

Gaming19.11.2019

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

PlayStation 4 is een zwaar populaire console. Inmiddels heeft het apparaat weer een nieuw verkooprecord neergezet, want hij is nog vaker verkocht dan PlayStation en Wii. Het is daarmee de op één na bestverkochte gameco...

Gaming03.11.2019

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Sony heeft officieel aangekondigd dat hun volgende game console: de Playstation 5, uit zal komen rond de feestdagen in 2020. Dit is eerder dan veel van ons hadden verwacht. Daarnaast hebben ze ook enkele details gegeven...

Gaming09.10.2019

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Je Ps4 games blijven speelbaar
Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Sony heeft nieuwe exclusieve titels toegevoegd aan het abonnement voor cloud gaming, zoals Grand Theft Auto V en God of War (2018). De verlaagde abonnementsprijzen beginnen nu bij € 9,99 per maand. Flinke prijsdaling...

Gaming03.10.2019

Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Het begint aantrekkelijk te worden
State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Gisteren vond er een State of Play plaats, een persconferentie livestream van Playstation waar ze enkele nieuwe dingen hebben aangekondigd. Dit is het grootste news op een rij voor degene die de stream heeft gemist. T...

Gaming25.09.2019

State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Het grootste nieuws van Playstation's livestream