Gaming25.08.2018

Gamescom 2018: Sekiro – Shadows Die Twice gaat je pijn doen


En dat is precies hoe we het graag willen

Als je de naam From Software niet kent heb je vermoedelijk nooit een Dark Souls of Bloodborne gespeeld. From is na de word-of-mouth populariteit van Demon’s Souls écht bekend geworden met Dark Souls en inmiddels is het niet meer alleen maar een serie, maar een heel genre.

Sekiro: Shadows Die Twice zit ook in dat genre. We wisten er nog weinig van, behalve dat de trailer er geweldig uitzag en dat de game verrassend genoeg door Activision werd uitgegeven. Daar mocht ik met het PR-team praten over de game en zelf spelen – helaas niet in die volgorde. Ik mocht niet alles wat ik gespeeld heb opnemen, maar mijn eerste poging om de game te spelen kun je hieronder zien. Spoiler: it’s not pretty.

Vechten tegen de bierkaai

De game heeft de eerste keer dat je speelt een leercurve waar je u tegen zegt, zelfs als je als gepokte en gemazelde Souls-veteraan gaat spelen. Dat heeft er vooral mee te maken dat Sekiro echt wel een ander soort game is. Je hebt een springknop om te beginnen, maar je kunt ook gebruik maken van een grappling hook om naar hogere gebieden te gaan. Daarnaast ben je geen ridder of magiër zoals in de Souls games, maar een ninja. Dat betekent geen schild, geen spreuken, maar wel de mogelijkheid om (zoals de titel impliceert) uit de dood te kunnen opstaan als je het leven laat. Niet dat het veel zal helpen.

Opvallend is hoe venijnig de vijanden zijn, zelfs de allereerste die je tegenkomt zoals je in de video kunt zien. Met twee klappen ben je er geweest en omdat projectielen en aanvallen niet makkelijk te blokkeren zijn is elke geleden schade reden voor lichte paniek. Als je een aanval wilt blokkeren moet je een parry doen, dus precies tegelijk als de vijand aanvalt zelf aanvallen om de zwaarden te kruisen. Die timing is heel strak, dus het risico is altijd groot. Je hebt maar één zwaardaanval en de andere schouderknop wordt gebruikt voor je speciale ‘sword art’ aanvallen die je met je kunstarm kunt doen, die sterk, wisselbaar maar wel gelimiteerd zijn.

Er is een mogelijkheid om in stilte aan te vallen (je kunt nu ook gewoon bukken om in bijvoorbeeld gras te schuilen) en gelukkig is meteen via een rood oplichtend punt duidelijk wanneer je een ‘killing blow’ kunt doen. In de reguliere gevechten kan dat ook, maar – zo leerde ik ná mijn speelsessie – dat is afhankelijk van de grote meter die je midden bovenin het beeld ziet. Dat is de representatie van de ‘poise’ van de tegenstander en als die meter zich gevuld heeft is de volgende rake klap een dodelijke of in elk geval zeer pijnlijke. Als je daar het gevecht mee begint sta je al 1-0 voor dus van boven of vanuit de bosjes de eerste klap verkopen is heel erg de moeite.

Diepte in het systeem

Nadat ik besloten had om de samurai op de trap maar gewoon te negeren en verder te lopen ging het iets beter, maar na met pijn en moeite langs de miniboss (de laatste die je in de video ziet) verslagen te hebben kon ik proberen om een échte boss te verslaan. Dat ging zo goed als je zou denken: niet. Van de drie fases die de boss had heb ik er één kunnen redden en toen was het klaar, ook na verschillende pogingen. Wel gaaf was dat het gebruik van de grappling hook verre van optioneel is, en ook bij ‘kleinere’ vijanden gebruikt kan worden om ze van hun stuk te brengen of naar ze toe te bewegen. Bij de boss zelf waren een aantal bomen cruciaal om bepaalde aanvallen te ontwijken, dus de game is in die zin meer Ninja Gaiden (of ja, eigenlijk meer Ninja Blade) dan Dark Souls.

In het gesprek daarna werd duidelijk dat ik slechts een klein gedeelte van de technieken die nodig waren om goed te spelen beheerste. Je hebt een ontwijk-beweging (geen rol) maar die kun je ook gebruiken om op het wapen van de tegenstander te gaan staan, bijvoorbeeld. Ook daar is de timing extreem precies, maar áls het werkt kun je flink schade doen. In dat opzicht is het een echte From-game: voor elke aanval bestaat een tegenaanval, maar je moet ‘m wel zelf zien te vinden. Ik leerde dat je ook in de lucht je parry kunt gebruiken, dat neutraal omhoog springen vaak beter is dan als een malle alle kanten uit gaan en dat je niet uit de dood moet herrijzen als de vijand nog voor je staat, klaar om je opnieuw te vermoorden.

De echte boss van de demo.
De echte boss van de demo.

Nóg minder toegankelijk dan Dark Souls?

From Software probeert om via tutorial-tips (die je in het begin van de video kunt zien) aan spelers duidelijker te maken wat hun basale mogelijkheden zijn, maar ze laten bewust veel nuances onduidelijk zodat spelers die met elkaar kunnen ontdekken. Ze zullen wel moeten, want in tegenstelling tot hun eerdere games kun je niemand oproepen om je te helpen. Sekiro is een volledige single-player ervaring en dat betekent dat je echt moet gaan leren hoe het werkt, anders ga je ‘m nooit afmaken.

Dat zal sommige spelers misschien afschrikken, maar bedenk wel dat er niets beters is dan eindelijk begrijpen hoe een game werkt en de systemen onder de knie krijgen. Als je maar weet dat het iets meer zweet en vermoedelijk tranen (van frustratie) zal kosten dan de andere games van From gaat er in Sekiro: Shadows Die Twice heel veel zijn om enthousiast van te worden. Ik kan in elk geval niet wachten tot 22 maart als de game uitkomt voor PS4, Xbox One en pc.

[Afbeeldingen © From Software]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Game

Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme

Het is gebaseerd op een soort meme, een internetgrap, maar het blijkt toch een wel heel vermakelijk spelletje te zijn: Dumb Ways to Survive.

Gaming01.05.2024

Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme

Funko Fusion: er komt een game van de Funko-poppetjes

Funko Pop! krijgt zijn eigen videogame. In Funko Fusion krijg je niet alleen te maken met de bekende figuurtjes, maar ook met allerlei franchises waar ze vandaan komen.

Gaming01.05.2024

Funko Fusion: er komt een game van de Funko-poppetjes

Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt

Een game even goed uitproberen door heel veel early access te spelen? Pas op: vroeger gold dat niet voor geldteruggave, maar nu wel.

Gaming24.04.2024

Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Netflix trekt de stekker uit de serie van The Witcher. Opvallend, want er komt nog even een nieuwe acteur als Geralt. Heel even dus.

Entertainment18.04.2024

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Toss a coin to... straks niemand meer
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?

Fallout en The Last of Us. Als het om series gaat is de vergelijking snel gemaakt. Beide series zijn gebaseerd op videogames. The Last of Us is al een doorslaand succes is en Fallout lijkt in zich te hebben dat ook te worden.

Entertainment17.04.2024

Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?

Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?

Fallout gekeken? Dan heb je misschien wel de behoefte gevoeld om dat nummer te bellen dat in de zesde aflevering voorbij komt. Niet doen: dat is al voor je gedaan en dat scheelt weer belkosten.

Entertainment16.04.2024

Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

IKEA heeft een nieuwe doelgroep op het oog: gamers. En een van zijn nieuwe Brannboll-meubels klap je snel weg als er iemand komt.

Gaming16.04.2024

Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg

Verder lezen over Gamescom

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto
Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

We kregen kort de mogelijkheid om bij Microsoft naar hun nieuwe games te gaan kijken. Dat gaf ons mooi de kans om het echte Gamescom-gevoel te krijgen door in de rij te moeten gaan staan voor sommige games, waarbij duide...

Gaming29.08.2018

Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

Impressies van Devil May Cry 5, Forza Horizon 4, Metro Exodus en Ori en andere indiegames