Kerbal Space Program: Making History is echte rocket science

Kerbal Space Program: Making History is echte rocket science

Simulatie-game voor de ruimtefanaten

Vorig artikel Volgend artikel

Als je al eens eerder van Kerbal Space Program hebt gehoord is dat niet zo gek. De game is al van voor 2011 in ontwikkeling en in 2013 op Steam early access verschenen. De game is al 'af' sinds 2015, maar dat betekent niet dat er geen updates en uitbreidingen meer voor verschijnen. Zo verscheen recentelijk de Making History uitbreiding uit. Deze voegt (historische) missies en een missie-bouwer toe.

Mocht je ondanks alles nog nooit van Kerbal Space Program hebben gehoord: je bouwt raketten en schiet ze de ruimte in. Eenmaal buiten de dampkring kun je vervolgens nog manoeuvres uitvoeren, bijvoorbeeld om in een stabiele baan om de planeet te gaan draaien.

Ondoorgrondelijk?

Dat klinkt behoorlijk serieus. En dat is het ook. Daarom kent de game een aanzienlijke lijst met tutorials waarin je van alles en nog wat wordt uitgelegd. Van het simpele bouwen (capsule en motorblokje) en een eenvoudige lancering (recht omhoog) tot het uitgebreidere werk.

Die tutorials zijn ook hard nodig, want de game kent nogal wat mogelijkheden. Je zult wel even moeten doorzetten, want het zijn flinke lappen tekst. In de basis is er wel goed over nagedacht, want je kunt pas verder wanneer je dat wat zojuist is uitgelegd ook hebt gedaan. Er zijn echter ook stukken waar de game je waarschuwt dat er een lang en belangrijk verhaal aan komt en dat je misschien even de pauze-knop moet indrukken zodat je alles goed meekrijgt. Dat stemt niet echt vrolijk en had netter opgelost kunnen worden.

Rocket science

Maar als je op zijn minst de basis een beetje onder de knie hebt valt er een hoop te proberen en te ontdekken. De nieuwe missies voegen daar aan toe dat je iets meer een doel hebt, wat vooral leuk zal zijn voor mensen die niet intrinsiek gemotiveerd zijn om hun creativiteit vrij te laten gaan en in het bouwen an sich al plezier beleven.

Echt makkelijk wordt het spel echter niet. Het physics systeem is zo realistisch mogelijk gebouwd, wat betekent dat je met een kleine fout je raket al alle kanten op kunt laten draaien en totaal niet meer weet wat boven en onder is.

Het is en blijft een echte simulatie-game. En dan is het wel zo eerlijk te erkennen dat niet iedereen dit leuk gaat vinden. Maar als dat soort games wel jouw ding zijn, is dit een hele goede met veel diepgang en vrijheid.

Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies