Gaming11.06.2016

Hitman episode 3 review: lekker doorgaan

Episode 3 verrast niet, maar doet wat het moet doen

Ontwikkelaar IO Interactive is goed bezig met Hitman. Het episodische model lijkt prima te werken, mede door de constante stroom aan episodes die uitkomen, de door de community gemaakte contracts en de elusive targets. Episode 3: Marrakesh gaat in diezelfde lijn verder. Zelfde sterke gameplay, nieuwe slachtoffers, en paar opvallende details.

Dat de gameplay van Hitman prima is, heb ik al vaak genoeg gezegd. Ook voor episode 3 geldt dat. Net zoals bij episode 2 krijgen we weer een nieuw level vol potentiële slachtoffers. De opbouw wijkt deze keer iets af van de voorgaande levels: in plaats van één grote locatie betreft het hier twee kerngebieden, een voormalig schoolgebouw en het Zweedse consulaat, die verbonden zijn met een paar winkelstraatjes.

Het is enigszins jammer dat de game, ondanks de nieuwe locatie en slachtoffers, je nooit echt wat anders laat doen. Je past gewoon dezelfde vaardigheden toe in een andere situatie. Nu is daar in principe niets mis mee, zoals ik in de review van episode 1 al zei: de game kan wel degelijk wat extra content gebruiken. Dan is het niet erg dat dat meer van hetzelfde is, maar het episodische model biedt wel de mogelijkheid tot elke episode iets nieuws te brengen. Als dat niet gedaan wordt, zoals bij Hitman (en vele andere episodische games) is dat niet echt een minpunt, maar het ontbreken van een pluspunt.

Desondanks weten de ontwikkelaars de game wel goed te ondersteunen, ook buiten de episodes om. Zo zijn er om de paar weken elusive targets te vinden. Dit zijn speciale tijdelijke missies die je maar één keer mag proberen. Elk target krijgt zijn eigen stukje verhaal en speciale beveiliging zodat het allemaal net wat pittiger wordt ten opzichte van de gewone contracts die door de community worden gemaakt. En extra uitdaging is altijd welkom bij een game waar alles om de perfecte uitvoering draait.

Die contracts werken ook lekker door trouwens, hoewel de zoekmogelijkheden te wensen over laten. Zo kun je alleen maar een lijst met featured contracts en een lijst met de meest recente contracts krijgen. Extra filters als locatie en hoeveel doelwitten, of zelfs een systeem waarbij mensen kunnen stemmen op contracts om zo de beste naar boven te halen ontbreken. Daardoor blijft het nu vooral gokken, zeker omdat de featured lijst een beetje achterloopt: contracts die zich in Sapienza (locatie episode 2) afspelen beginnen nu pas door te sijpelen. Dat zijn echter wel details die, hopelijk, in een latere update nog worden toegevoegd. En gezien de ondersteuning die tot nu toe is getoond heb ik daar wel vertrouwen in.

Als we dan toch de details uiteen aan het zetten zijn: Marrakesh is een grote stad in Marokko, maar waarom praat iedereen dan vloeiend, accentloos Engels? Een ander opvallend iets is de manier waarop Agent 47 op straat wordt aangesproken. Mannelijke voorbijgangers groeten je geheel zoals je zou verwachten, maar simpele begroetingen in de trant van hoi of goedendag behoren niet tot het vocabulair van vrouwelijke voorbijgangers. Zij spreken je, allemaal, stuk voor stuk, aan met dingen als “hey, big guy”. Dat gebeurt zo vaak dat de suspension of disbelief omslaat in een continue stroom aan ongeloofwaardigheid. Je zou verwachten dat games inmiddels wel beter geschreven worden.