Gespeeld op Gamescom: World of Warships

Gespeeld op Gamescom: World of Warships

Wargaming's derde pijler kan net zo groot gaan worden als World of Tanks

Vorig artikel Volgend artikel

Wargaming is niet te stoppen zo lijkt het. World of Warplanes domineert in de lucht en op de grond heeft World of Tanks reeds stevig de touwtjes in handen op PC, Xbox 360 en iOS. Binnenkort komt daar nog een Android versie bij en het zal mij ook niet verbazen als World of Warplanes de vleugels nog uitslaat naar andere platformen. Wargaming’s expansiedrift is echter nog niet gestild en ook de zee zal toneel staan voor een hoop wapengekletter in de nieuwe titel World of Warships.

Oorlogsschepen uit het begin van de 20e eeuw nemen het tegen elkaar op in deze militaire multiplayer game. Het spel volgt ongeveer dezelfde structuur als de andere Wargaming titels. Zo kent World of Warships verschillende schepen zoals vliegdekschepen, torpedojagers, slagschepen en kruisers. Elke boot is historisch getrouw nagebouwd en het detail dat we zagen op de Gamescom presentatie was indrukwekkend. Verder was vooral het water en de belichting erg goed gedaan. Je kunt bijna de zee ruiken tijdens het spelen en de opzwepende muziek zorgt voor een bijna cinematische ervaring.

WoWS_Renders_Vessels_USA_New_Mexico_1920_1200

Qua sfeer en presentatie is World of Warships mijns inziens een stuk sterker dan de andere wargaming games en dat is niet verwonderlijk aangezien de game draait op een nieuwe versie van Wargaming’s eigen BigWorld engine.

Schepen hebben afhankelijk van klasse sterke en zwakke punten waar de speler rekening mee moet houden. Vliegdekschepen en slagschepen zijn slecht wendbaar, maar hebben relatief hoge bepantsering en kunnen vanaf ver doelen bestoken vanuit de lucht of met zware artillerie. Met deze schepen is het belangrijk achter de linies te blijven, want door de grootte ben je letterlijk en figuurlijk een “sitting duck” als je omsingeld wordt door kleinere torpedo jagers.

Net als bij Tanks en Warplanes is het dus zaak andere tactieken te gebruiken per klasse schip. Sommige schepen hebben bijvoorbeeld verkenningsvliegtuigen waarmee een stuk van de tactische kaart blootgelegd wordt en je zodoende een beter overzicht genereert voor jezelf en je teamgenoten. Dit is vooral van belang voor de eerder genoemde slagschepen en vliegdekschepen die nu meerdere doelen in het vizier krijgen, zonder dat ze zichzelf kwetsbaar op hoeven te stellen. In die zin doet World of Warships ook wel een beetje denken aan het oude spelletje zeeslag, omdat je van te voren niet weet welke posities de vijand heeft ingenomen. De tactische map is tevens handig voor het uitzetten van een route voor je schepen. Vooral voor logge schepen is dit handig, omdat je eigenlijk altijd achter je kanonnen en torpedo's wilt zitten om vijandelijke stellingen en schepen onder vuur te nemen.

World of Warships is misschien wel de traagste Wargaming titel, maar gelijk ook het meest interessant voor fans van het strategie genre. De game speelt net als bij Tanks als een shooter, maar de verschillende tactieken die je kunt gebruiken gaan veel dieper en je hebt meer opties om het de vijand lastig te maken. De omgeving is misschien wel net zo belangrijk als het schip waarin je vaart. Je hebt namelijk te maken met stromingen en verschillende dieptes waarover je moet navigeren en niet elk schip kan over gebergten heen schieten. Samenwerking zal nog meer van belang zijn om te winnen en dat komt het spel alleen maar ten goede.

Het tofste is het laten zinken van een schip. Dit gebeurt namelijk niet zomaar. Spectaculaire explosies op het dek gaan vaak vooraf aan de weg naar een zeegraf, waarbij boten op verschillende manieren aan hun einde komen. Soms breken ze in tweeën a la Titanic of ze kapseizen als een kano. Het zelf laten zinken van een groot slagschip was dan ook het hoogtepunt van deze hands-on presentatie en hoe zout het water ook is, World of Warships smaakt zeker naar meer!

World of Warships is nu in closed beta en zal hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar nog uitkomen voor PC.

Rick van Beem

Rick is Marketing manager bij Lunagames, PR manager bij OneBigGame en co-host van de gamecowboys podcast. Volg Rick via @ianfleming77 op Twitter.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies