Gaming15.10.2014

Gamers zitten het meeste op Facebook


Gaming en social media-gebruik hangt nauw samen

Het is geen geheim dat de ‘gamer’ niet meer de puistige puber is van vroeger. Door de sterke ontwikkeling van de gamesmarkt maar ook de opkomst van tablets en smartphones (en in het verleden de PC) is gamen nu een bezigheid (ik zou het geen sport noemen) voor iedereen.

Een nieuw rapport van GlobalWebIndex genaamd Console and Mobile Gamers geeft meer inzicht in wie die ‘iedereen’ dan specifiek zijn en wat hun voorkeuren zijn.

Zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder is het merendeel van de gamers nog steeds een man, zowel bij de consoles, mobile en next-gen (PS4 en Xbox One) categorie. Toch is de opmars van vrouwen niet te stuiten, want die beslaan inmiddels bijna 40% van de doelgroep.

Kijkend naar leeftijden zien we dat de grootste groep tussen de 24-34 zit in alle drie de categorieën. Het leven van een gamer houdt voor GlobalWebIndex trouwens op na 64 jaar, oudere gamers zitten niet in hun studie / database.  

Alle leeftijden gamen
Alle leeftijden gamen

Opvallend is dat Asia Pacific meer dan 65% van de mobile gamers heeft ten opzichte van slechts 40% van de console gamers. Doordat de markt voor smartphones sterk in ontwikkeling is en de welvaart ook toeneemt is een mobiel device steeds toegankelijker qua prijs en is dit de grootste markt voor mobiele games. 

regio
regio

Ongeveer 1/5 van alle console gamers heeft de afgelopen maand trouwens hun console niet aangeraakt. Bij Wii gebruikers is dat zelfs 30%. Voor next-gen consoles ligt het percentage iets lager dan de normale consoles maar veel meer dan één of twee procent is het niet. Opvallend, want je zou verwachten dat mensen maar wat graag op hun nieuwe apparaat zouden willen spelen.

niet spelen
niet spelen

Wat niet verrassend is: Facebook is het meest populaire sociale netwerk voor zowel de console gamers als de mobile gamers. In vrijwel alle gevallen doen ze dit meer dan gemiddelde gebruikers. 

Ook de andere netwerken zoals Youtube, Google Plus, Twitter en  Linkedin worden door beide gamer groepen gebruikt. Bij de mobiele gamers zijn Google+ en Youtube trouwens omgedraaid qua rangorde. Opvallend is wel dat YouTube helemaal volgestopt wordt met game-gerelateerde content door gebruikers, maar dat je dit blijkbaar niet terugziet in de algemene aantallen. Het zou betekenen dat áls gamers YouTube content tot zich nemen ze dat in grote mate doen, iets dat je niet terugziet in de vraagstelling van het onderzoek.

socnet
socnet

Voor de liefhebber zit er in het rapport nog meer informatie over het shopgedrag van gamers (ze houden van shoppen) en de manier waarop ze met merken communiceren. Het lijkt erop dat ‘de gamer’ een heel interessante doelgroep is, maar volgens mij wisten we dat al. Niet in de laatste plaats omdat de term bijna betekenisloos is geworden, aangezien zowat iedereen speelt tegenwoordig!

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.