Far Cry: New Dawn, welkom terug in Hope County

Far Cry: New Dawn, welkom terug in Hope County

Een leuke game of apocalyptisch slecht?

Vorig artikel Volgend artikel

Ubisoft heeft ons met de aankondiging van Far Cry: New Dawn best weten te verassen. Dat er na Far Cry 5 een nieuw deel in de reeks zat aan te komen is natuurlijk een no-brainer, maar een direct vervolg op deze game zagen wij in ieder geval niet aankomen. Daarnaast is er gekozen voor een post apocalyptische setting die we ook wel eens zien in een andere grote gamereeks die toevallig met dezelfde letter begint. Een ding moge duidelijk zijn; Ubisoft pakt in ieder geval niet de originaliteitsprijs met deze game. Maar maakt dat de game per sé slecht?

Terug naar Hope County

Far Cry: New Dawn is een direct vervolg op Far Cry 5. Je mag dus opnieuw naar Hope County om daar de boel lekker op stelten te zetten. Als je er überhaupt wat op stelten kunt zetten want heel Hope County (en de rest van de wereld) is in deze game kapot gebombardeerd door kernbommen aan het einde van deel vijf. Het verhaal gaat dan ook niet direct verder – anders hadden we een aardig saaie Far Cry in nucleaire bunkers – maar begint zeventien jaar na deze kernramp.

Toen de bewoners van Hope County uit hun bunkers kropen troffen ze geen saaie Mad Max achtige woestijn maar fraaie velden vol met felroze en lichtblauw bloemen en mooie bossen. Dit fenomeen wordt in de game beschreven als een “superbloom” en ik moet toegeven dat ik de grafische stijl wel fraai vind. Geheel realistisch is een kernbom gevuld met de componenten voor de Powerpuff Girls natuurlijk niet, maar je hoort me niet klagen want de game wordt er niet lelijker op.

Als speler vertolk je de rol van The Captain, je maakt deel uit van een groep mensen die de wereld weer langzaam wilt gaan opbouwen. Jouw groep ontvangt vanuit Hope County een noodoproep omdat de mensen daar geteisterd worden door The Highwaymen. De slechteriken uit de game die als een soort nomaden van plaats naar plaats trekken en daar alles leegroven en het er niet bepaald beter op maken. Terwijl je met de trein naar Hope County reist wordt je beschoten door deze fijne groep en begint het verhaal.

Herhalingsoefening

Zodra je ontsnapt van The Highwaymen wordt je naar de plaats Prosperity geleid en hier wordt duidelijk wat de bedoeling van deze Far Cry game is. De plaats fungeert als een soort thuisbasis en het is aan jou als speler om specialisten te vinden die Prosperity elke keer iets sterker maken. Iedere specialist brengt weer iets anders naar Prosperity wat jou als speler weer nieuwe vaardigheden geeft. Daarnaast loont het ook om een basis van The Highwaymen over te nemen zodat je grondstoffen krijgt waarmee je weer upgrades kunt doen aan de diverse onderdelen van Prosperity.

Far Cry: New Dawn speelt zich wederom af in Hope County dus als je deel vijf gespeeld hebt zullen veel plaatsen je bekend voorkomen. Ubisoft heeft daarentegen bepaalde locaties een ander doel gegeven waardoor het toch weer een beetje nieuw aanvoelt. Ter illustratie nemen we mijn nieuwe favoriete personage Selene. Een vrouw die wel wat af weet van medicijnen maar tegelijk kampt met een verslaving aan marihuana. De dame in nood staat bovenaan de bunker van John Seed uit Far Cry 5. Haar medicijntasje – lees: drugs - is in de silo gevallen en ze kan deze vanwege haar paniekaanvallen niet naar beneden dus mag jij de redder in nood uithangen. Wat volgt is een missie waarin je geconfronteerd wordt met zwemmen door de tunnels, krokodillen en een gekke Selene die het heeft over feathertits en hoe niet cool slangen zijn.

Naast de bekende kaart - het speelgebied is slechts iets kleiner - en locaties zul je ook personages uit de vorige game treffen. Sommige personages keren ook terug als specialist waardoor ze niet alleen een verhalen element toevoegen. Zelf de religieuze gekkies uit de vorige game zijn weer van de partij, zonder te veel in te gaan op details hebben zij ook in New Dawn een belangrijke rol. Kortom, het is stiekem een hele grote herhalingsoefening die vooral spelers van het vorige deel zal aanspreken. De game doet erg zijn best om het voorgaande verhaal te vertellen door middel van briefjes die je vind op diverse locaties. Spelen zonder voorkennis kan dus prima, maar sommige grapjes zal je niet helemaal begrijpen.

Post Apocalyptische gameplay

Aangezien bepaalde grondstoffen schaars zijn zal je in het begin wat bij elkaar gesprokkelde wapens tot je beschikking hebben. Naar mate je verder komt in de game wordt het leuke speelgoed beschikbaar. In de laatste reeks upgrades had ik een fraaie sniper rifle, raketwerper en een mooie assault rifle tot mijn beschikking. De wapens worden er trouwens niet mooier op, nog steeds zie je met duct tape bevestigde scopes en silencers. Dat past goed in het thema van de game maar is uiteraard niet geheel realistisch.

De arme Captain wordt in de game behoorlijk blootgesteld aan straling aangezien ik wat verderop ook skills zoals een double jump en onzichtbaarheid kon vrijspelen. Plot technisch wordt dit niet echt verklaard, maar daarmee doet Ubisoft wel een gooi naar een titel zoals Crackdown. De bestaande formule van Far Cry wordt met New Dawn niet echt opgeschud maar er worden dus wel leuke toevoegingen gedaan die de boel iets opfrissen.

Daarnaast kun je ook de kleding van The Captain naar hartenlust aanpassen met gekek combinaties zoals een cyborg arm, een eenhoorn pakje of juist een normale houthakkers bloes en bijbehorende jeans. Hiermee lijkt het alsof de game zichzelf niet zo heel serieus neemt en dat doet de boel wel ten goede. Het plot is namelijk vrij mager en voelt meer als een extra hoofdstuk van Far Cry 5.

Maar laten we eerlijk zijn, je speelt een Far Cry titel waarschijnlijk niet om het sublieme verhaal maar juist om lekker free roam te knallen, af en toe een basis van de bad guys overnemen zonder gespot te worden en het fijne gevoel van vrijheid. De combat voelt gewoon als vanouds solide en zit prima in elkaar dus op dit vlak heb ik weinig nieuws te vertellen.

Tot slot

We moeten Far Cry: New Dawn dus niet zien als Far Cry 6 (die zal ongetwijfeld al lang in ontwikkeling zijn) maar meer als een leuke toevoeging op Far Cry 5. Ik ben hier gelukkig geen torens tegengekomen en ik ben ook nog niet ontvoerd dus wat dat betreft zit het wel goed. Ik heb me prima vermaakt met dit tussendoortje en kan hem dan ook aanraden aan liefhebbers van de reeks. Als je nog nooit een Far Cry game gespeeld hebt is dit wel een leuk – lees: goedkoop – momentje om in te stappen maar pak dan deel vijf even mee zodat je het hele plaatje compleet hebt.

Als kritische noot wil ik wel afsluiten met het feit dat de reeks nu onderhand wel aan nodige vernieuwing toe is. Je zag het met het zusje Assassin’s Creed al fout gaan en gelukkig zijn deze hard teruggekomen met Origins & Odyssey. De Far Cry reeks staat wat mij betreft nu ook op die splitsing, doen ze er nog eentje zoals 3, 4 en 5 dan denk ik dat we last gaan krijgen van een vermoeide franchise. Maar al kunnen ze de boel vernieuwen zodat we een compleet nieuwe ervaring krijgen zou dat de reeks goed doen. Het is uiteraard even afwachten om te kijken welke kant de reeks op gaat, in de tussentijd ga ik Prosperity weer even voorzien van een upgrade.

Meer content

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies