Gaming02.05.2018

Een tweede leven voor Steam Spy


Machine learning biedt nieuwe mogelijkheden nadat Valve de Steam API aanpast

Het leek er even op dat Steam Spy moest stoppen. De site die data verzamelt over alle games op het pc-gaming platform kwam in de problemen door een wijziging in het privacy beleid van Steam. Valve, het bedrijf achter Steam, heeft spontaan besloten om de games die elk account in bezit heeft privé te maken. Desondanks lijkt er een tweede leven mogelijk te zijn voor Steam Spy, ditmaal met behulp van machine learning.

Steam Spy opereerde door gebruik te maken van de Steam API. Daarmee kon de website informatie verzamelen door constant te kijken welke games publieke Steam-accounts in hun bezit hebben. Zo kan er een goed beeld gevormd worden van hoeveel een bepaalde game gespeeld wordt, en met wat correcties ook hoe vaak een game ongeveer verkocht is.

Dat werkte allemaal dankzij de informatie die Steam zelf aanleverde. En nu, zoals Valve wel vaker doet, is dat zonder enige aankondiging aangepast. De beweegredenen van Valve zijn daarom ook onduidelijk. Misschien dat de nieuwe Europese privacywetgeving ermee te maken heeft, maar zoals de maker van Steam Spy terecht aangeeft zou dan ook andere informatie verborgen moeten worden.

Machine learning

In eerste instantie leek dit het einde van Steam Spy, maar nu is er toch een nieuwe manier gevonden. Met behulp van machine learning kan Steam Spy een tweede leven krijgen. Dat is echter niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Machine learning is erg goed in het opdelen van dingen in categorieën, maar de zogeheten regressie problemen, zoals hier het geval is, zijn een stuk moeilijker.

De eerste resultaten tonen dan ook nog grote foutmarges. Van 70 games die getest zijn valt 90% binnen een foutmarge van 10%. Dat is echter een kleine controlegroep binnen de duizenden games die op Steam staan, omdat de meeste gameontwikkelaars niet bekend maken hoe vaak hun game daadwerkelijk is verkocht.

Perfect is het niet, en zal het in de nabije toekomst waarschijnlijk ook niet worden. Maar het is meer dan niets, en in een industrie die vaak geheimzinnig doet over zijn verkoopaantallen is dit meer dan welkom.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.