​E3 2015 Analyse: Microsoft

​E3 2015 Analyse: Microsoft

Nog zoekende naar de winnende formule

Vorig artikel Volgend artikel

Microsoft lijkt het gat met Sony maar niet te kunnen dichten. Sterker nog, het afgelopen jaar groeide de afstand tussen Xbox One en PS4. De solide line-up voor dit najaar van de eerste console, met een paar interessante verrassingen, zou de achterstand kunnen stabiliseren. Maar is het genoeg?

VG Chartz schat het aantal verkochte Xbox One consoles op ongeveer 12,6 miljoen. Helemaal zeker weten we het niet, aangezien Microsoft geen officiële cijfers vrij geeft. Slecht kunnen we het in ieder geval niet noemen. Integendeel, de spelcomputer verkoopt nog steeds beter dan zijn voorganger.

Het zit hem in zijn grootste concurrent. De verkopen van de PS4 gaan astronomisch goed. 22,7 miljoen verkopen binnen ruim anderhalf jaar en er zijn nog geen aanwijzingen dat de console aan het verslappen is. Geen wonder dat uitgevers hun titels liever daar presenteren.

Niet dat het veel uitmaakte. In tegenstelling tot afgelopen jaren opende Microsoft zijn presentatie niet met Call of Duty maar met Halo 5: Guardians, vervolgens toonde het zijn complete – exclusieve - lineup van dit najaar: Forza 6, Fable: Legends en de Gears of War Remaster. Alleen Rise of the Tomb Raider had nog geen harde releasedatum, maar iedereen verwacht deze voor de aankomende kerst.

Microsoft heeft nog meer exclusieve titels achter de hand. Keiji Inafune en een deel van het voormalige Metroid Prime team werken aan Recore. Rare komt met Sea of Thieves en The Collection met Gears 4. Verder kregen we nog beelden van o.a. Gigantic, Cuphead en Plant vs. Zombies: Garden Warfare 2. En met GamesCom krijgen we meer te zien van Scalebound, Quantum Break en Crackdown.

We hebben games en allemaal (op Tomb Raider na) exclusief voor Xbox One, willen Phil Spencer en de zijnen hiermee zeggen. En met de sterke line-up van dit najaar geven ze meer vertrouwen (dan Sony) dat veel titels binnen anderhalf jaar ook te spelen zijn – al lijkt dat ons onwaarschijnlijk.

Het was ook vrij opmerkelijk dat Microsoft meer hardware liet zien dan Sony. Terwijl Morpheus vooral op de beursvloer de nodige indruk maakte, ging de Hololens presentatie de hele wereld over. De VR bril kreeg maar vijf minuten, terwijl het AR systeem veel harten sneller deed kloppen met ‘Minecraft op de keukentafel’.

Er werd echter harder gejuicht voor backwards compatibility. Het nieuws dat er eind dit jaar honderd 360 games op je Xbox One speelbaar zijn was weliswaar twee jaar te laat maar zeer welkom. Microsoft deelde daarmee ook een plaagstootje richting PlayStation Now, de streaming service waarvoor gamers moeten betalen.

De Xbox One kwam vorige week dus goed voor de dag. Microsoft wist voor een groot deel concreet te blijven waar Sony wel eens bleef steken in vage – maar spectaculaire – beloftes. Het management verwacht dat 360 bezitters dit najaar eindelijk zullen overstappen – en daar valt iets voor te zeggen.

En toch bleef er na de presentatie het gevoel hangen dat het onvoldoende was. Vijf exclusieve titels voor het eind van 2015 klinkt indrukwekkend, maar het zijn oude franchises waarvan sommige commentatoren zeggen dat ze onderhand versleten zijn. En veel nieuwe IP’s kent de One nog niet.

Ook de backwardscompatibility blijkt in de praktijk niet zo geweldig te werken. Uit onderzoek blijkt dat de Xbox One-versie van Mass Effect op sommige momenten zelfs slechter uitziet dan zijn 360 tegenhanger. Het geldt niet voor alle titels, maar het geeft wel te denken.

Ook met de Hololens is het niet koek en ei. Het zicht en bereik blijkt beperkter te zijn dan het op de presentatie leek. We twijfelen ook voor welke games het Augemented Reality systeem het beste zou werken. De Kinect kwam bij ons op, het motion sensorapparaat dat inmiddels door Microsoft op niet-ceremoniële wijze is gedumpt. De HoloLens zou hetzelfde lot kunnen wachten.

Microsoft lijkt verder te strubbelen met drie tegenstrijdige vragen. Hoe de afstand met PS4 te verkleinen, hoe om te gaan met Valve’s aankomende Steam OS en wat te doen met de hype rondom Virtual Reality.

Het antwoord op het laatste lijkt vooral samenwerking te zijn. Phil Spencer kondigde niet alleen de Oculus Rift met de Xbox Controller en de streaming service van de Xbox One te ondersteunen, ook Valve’s Vive mag er op rekenen. Gek is dit niet, aangezien alle partijen elkaar een handje toesteken, voornamelijk om de jonge VR industrie vooruit te helpen. Dat gaat wel ten koste van de Hololens.

De middelste kwestie lijkt uit te draaien op een nieuwe handreiking naar de PC gamer. Spencer gaf toe deze markt te lang verwaarloosd te hebben. Een aantal Xbox One titels zal daarom ook op PC verschijnen, zoals de Gears of War Remaster en Killer Instinct. Specifieke details over crossplay gaf Spencer echter niet prijs, laat staan wat Windows 10 verder voor de gamer kan betekenen.


Het eerste antwoord zal voornamelijk games zijn, maar over een visie van een nieuwe service werd nauwelijks gerept. Sony’s succesverhaal komt deels door het zeer populaire PlayStation Plus, waar geabonneerde gamers maandelijks een aantal gratis games kunnen downloaden. Xbox Live kent dezelfde functie maar met minder spellen van minder groot kaliber.

Ook zaken als met een vriend co-op spelen van een game die je niet bezit ontbreken, zoals bij Far Cry 4. Opvallend. Alle kritiek over het controversiële en verwijderde DRM-systeem nagelaten, het kende een paar interessante online opties zoals game delen met vrienden en familie. Deze verdwenen echter voorgoed in de prullenbank na de storm van kritiek van gamers en media.

En juist daar in de online service zit nog enorm veel ruimte voor verbetering en innovatie. Microsoft’s aandacht lijkt echter zo verspreid te zijn over Valve, Sony en VR dat de kans groot is dat het bedrijf daardoor op alle drie vlakken de loef wordt afgestoken doordat het zelf met halfbakken maatregelen komt. Uiteindelijk zal Phil Spencer moeten kiezen.

De Xbox One zit goed op het gebied van games. Het harde werk van de afgelopen jaren heeft op AAA, exclusieve en indie titels zijn vruchten afgeworpen. Nu moet het zich ook concentreren op het gebied waar zijn voorganger Xbox 360 ooit indruk meemaakte: uitstekende online services. Is Microsoft alleen niet teveel afgeleid?

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies