Dirt Rally doet stofwolken opwaaien

Dirt Rally doet stofwolken opwaaien

Preview: ook op consoles weet Dirt Rally indruk te maken

In het voorjaar van 2015 dook daar opeens Dirt Rally op in Steam Early Access. De nieuwe rally race game van Codemasters die zich richt op pure rally simulatie kwam een half jaar later uit op PC, en nu is het de beurt aan de consoles in april. En ook daar weet Dirt Rally behoorlijk wat voor elkaar te krijgen.

Als realistische rally race game heeft Dirt Rally het eigenlijk best wel makkelijk: de concurrentie op dat gebied is niet moordend. Het is dus vooral aan Codemasters om te bewijzen dat zij het wel kunnen. En dat lijkt gelukt te zijn.

De basis van Dirt Rally is namelijk super solide. Het racen is ontzettend sterk in elkaar gezet en de game biedt alle opties die je mag verwachten. Zo kun je in praktisch elke rally auto ooit gemaakt rijden, met een mooie selectie auto's uit de jaren '60, '70, tot en met de meest recente exemplaren. Zoals je mag verwachten rijden ze ook allemaal net wat anders.

dirt rally preview 1

Naast de auto's zijn er ook tientallen locaties om op te racen. Deze zijn opgedeeld in een aantal verschillende landen en zijn dan ook gevormd naar de geografische eigenschappen van het desbetreffende land. Of het nu de bergen van Monte Carlo, de besneeuwde bossen van Zweden, of de zandpaden in Griekenland, ze zijn stuk voor stuk grafisch prachtig én hebben impact op hoe je auto bestuurt.

Welke controller je gebruikt maakt natuurlijk ook uit. De game ondersteunt naast de gewone controller ook race stuurtjes. Daarbij horen een groot aantal opties voor de besturing, waaronder of je handmatig wilt schakelen, en (mits je de apparatuur hebt) of je een fysieke schakelbak naast je stuurtje wilt gebruiken. En als dat nog niet genoeg is kun je ook nog voor de échte ervaring gaan en kiezen voor koppeling plus schakelbak. Erg leuk als je denkt te weten hoe je een auto bestuurt.

Locaties, auto's, opties: het zit er allemaal in. Enige wat misschien lijkt te ontbreken zijn verschillende gamemodi. Dat zijn er slechts drie. Daar is trouwens niks mis mee, de game heet niet voor niets Dirt Rally. Rally racen is wat je hier doet, en dan hebben we het over de volledige simulatie ervan, dus inclusief bijrijder die je instructies geeft over aankomende bochten.

Met dat alles weet Dirt Rally een diepe indruk achter te laten, en lijkt het helemaal goed te komen met de console release, 5 april dit jaar.