Een verband tussen gewelddadige games en wapengerelateerde moorden? Die is er niet!

Vorig artikel Volgend artikel
Een verband tussen gewelddadige games en wapengerelateerde moorden? Die is er niet!

Sommige opiniemakers gebruiken de recente tragedie in Connecticut om hun vizier weer te richten op wat ze zien als een belangrijke oorzaak van de cultuur van geweld bij jongeren: gewelddadige videogames. Max Fisher schrijft op de Washington Post dat er echt geen enkele correlatie bestaat tussen wapenmoorden en videogames.

De Verenigde Staten hebben de hoogste moordratio met vuurwapens in de ontwikkelde wereld en geven elk jaar ook miljarden uit aan videogames. Doch, een vergelijking met landen waar men in verhouding nog meer uitgeeft aan videospelletjes toont duidelijk aan dat meer gamen niet noodzakelijk meer geweld betekent.

Fisher berekende de trendlijn van de tien landen met de hoogste videogameconsumptie per hoofd en leidt daaruit af dat er zelfs een kleine negatieve correlatie bestaat tussen wapenmoorden en videogameconsumptie.

Hij besluit daarom dat de opiniemakers die videogames nu willen afschaffen als reactie op de schokkende moorden verkeerd zijn. In het beste geval zijn ze eenvoudigweg niet op de hoogte van de zeer duidelijke data en in het slechtste geval misbruiken ze deze tragedie op cynische wijze om een persoonlijke politieke kruistocht tegen videogames te voeren.

Op grafiek 1 is te zien hoe de verhouding tussen wapenmoorden en de verkoop van videogames zou moeten zijn mocht er een verband bestaan. Grafiek 2 toont aan dat dit niet het geval is, integendeel zelfs.

video-game-chart-hypothetical-notation
video-game-chart-with-trendline2
Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies