Pret met plaatsbepaling

Vorig artikel Volgend artikel
1111845061freq1550

Games lenen zich goed voor experimenten met nieuwe mobiele technieken. Met ondersteuning van KPN ontwikkelde Waag Society uit Amsterdam het spel Frequentie 1550. UMTS en GPS worden gebruikt voor een mobiele geschiedenisles waarin schoolkinderen in teams tegen elkaar spelen en het Amsterdam van de 16e eeuw ontdekken.

De pilot is succesvol verlopen en inmiddels is er voor verdere ontwikkeling interesse van scholen uit andere steden, maar ook vanuit het toerisme en de evenementenbranche. Er is zelfs geïnformeerd of het spel gebruikt kan worden als onderdeel van een inburgeringscursus voor buitenlandse imams...

Dat UMTS voor dergelijke games wordt gebruikt is nog een uitzondering, maar games op basis van GPS bestaan al langer. En uiteraard wordt ook geexperimenteerd met WiFi. Een leuk voorbeeld daarvan is Seamful Game waar spelers in een bepaald gebied virtuele munten verzamelen, elkaar virtueel kunnen zakkenrollen en mijnen voor elkaar kunnen plaatsen. Interessant detail is dat de af en toe gebrekkige WiFi dekking in het speelveld gebruikt wordt als onderdeel van het spel.

Plaatsbepaling kan behalve met GPS trouwens ook worden gedaan door de cell-id's van gewone GSM zendmasten te gebruiken. Minder nauwkeurig dan GPS, maar dat het werkt bewijst Gunslingers waarin spelers met Singapore als speelveld op elkaar jagen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies