Gaming15.04.2011

Festival of Games: ‘Games Anywhere’


festival-of-games-games-anywhere.jpg
festival-of-games-games-anywhere.jpg

Op 28 en 29 april vindt het Festival of Games plaats in Utrecht. Een zakelijk event voor specifiek de Online en Mobile game Industrie, waarbij dit jaar ook de TV industrie langskomt om zaken te doen: Endemol, Vara, MTV Networks en NTR.

2011 is het jaar waarin de TV industrie zich blijkbaar gaat richten om meer ‘interactie mogelijkheden’ dan het huidige digitale TV kan bieden. Bepalen wanneer je welke programma’s kijkt of even een live uitzending pauzeren om een drankje te pakken is niet meer voldoende.

Zo zal Jurian van der Meer, Managing Director van het recent opgerichte Endemol Games een sessie geven over de verschillende partnerships die zij voor ogen hebben tussen de TV en GAME industrie. Hij zal het publiek in zijn sessie meenemen naar wat we in de toekomst mogen verwachten: Tijdens een TV programma live mee doen aan het spel, in beeld komen en ter plekke een prijs kunnen winnen?  Tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door een gast of Mattijs zelf wegstemmen? Dat belooft nog interessant te worden.

Tom DuBois van Onlive, presenteert hoe zij als ‘s werelds eerste ‘cloud gaming service‘ je de mogelijkheid biedt om via breedband op je TV de beste games te spelen zonder dat je een game console nodig hebt. Je hoeft voortaan niet meer naar de winkel om een game in de box van 65,- euro te kopen. Voor een vast bedrag per maand kan je op je TV meerdere games spelen in een multi player omgeving die verbonden is met je sociale netwerk. Moge duidelijk zijn dat dit grote impact zal hebben op de verkoop consoles en de box games via de retail, maar dus ook in postieve zin, de inteeractieve TV abonnementen.

Kortom, de interactieve TV Industrie zit momenteel aan tafel met de Online en Mobile Game Industrie. En er valt binnen afzienbare tijd veel te verwachten op het gebied van interactieve TV, TV games en… nog veel meer.

De concept en business development teams uit de TV industrie zijn dus hard op zoek naar nieuwe interactieve cross media concepten en verdienmodellen. En als je een beeld wilt krijgen van wat zij met elkaar te bespreken hebben is het bezoeken van het conres zeker de moeite waard. Het volledige programma van het Festival of Games is hier te zien.