Gaming18.10.2010

100 Games dingen mee naar Dutch Game Awards 2010


100-games-dingen-mee-naar-dutch-game-awa.jpg
100-games-dingen-mee-naar-dutch-game-awa.jpg

Exact honderd games zijn aangemeld voor de Dutch Game Awards, de jaarlijkse prijzen voor de Nederlandse gamesindustrie. 86 van de aangemelde games zijn van Nederlandse bodem, daaronder dit jaar veel iPhone- en internetspellen. De uitreiking vindt plaats tijdens het Control Industry Dinner op 18 november, onderdeel van de gamesconferentie Game in the City in Amersfoort.

De prijzen -handgemaakte uilen, ontworpen door kunstenaar Anders Wolhar – zijn verdeeld in 13 categorieën. De winnaars worden gekozen door een vakkundige jury bestaande uit professionals uit de Nederlandse gamesindustrie. Daarnaast kiezen de lezers van het vakblad Control de speciale Control Industry Award, de ‘zwarte uil’.

iPhone en webbrowser populairste platformen

De aanmeldingen geven een goed beeld van de productiviteit van Nederlandse gamesstudio’s het afgelopen jaar. De meeste inzendingen vallen in de categorieën ‘Best Online Game’ en ‘Best Mobile Game’. De iPhone is veruit het populairste mobiele platform, gevolgd door Nintendo DS. Veel games uit deze categorieën zijn gebaseerd op bekende film-, televisie- en comicseries, zoals Mega Mindy, Ice Age, Batman en Suske & Wiske

Games steeds vaker marketinginstrument

Opvallend is dat grote merken steeds vaker een game inzetten als marketingmiddel. Adidas, Pepsi, KLM Open, Pringles en de Efteling hebben de potentie van gamen ontdekt. Een ander opmerkelijk fenomeen is de opkomst van de muziekgames. Pulse, Just Sing, Noisia Infection en DJ Nights zijn een aantal van de spellen die zich op dit terrein onderscheiden. Ook gemeenten in Nederland zetten steeds vaker games in ter promotie van de stad of voor werving van nieuw personeel. Rotterdam en Leeuwarden zijn bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd met hun eigen games.

Ook awards voor Europese studio’s

Er zijn ook twee uilen voor Europese studio’s te winnen, ‘Best European Indie Game’ en ‘Best European Mobile Game’. Daarvoor zijn veertien buitenlandse games aangemeld van studios uit landen als Duitsland, België, Frankrijk en Spanje. Ook in het buitenland blijkt de iPhone het populairste mobiele platform.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.