Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Zuinig gamend Nederlander geeft ‘maar’ 590 miljoen euro uit aan games. 315 miljoen euro gaat naar consolegames, 170 miljoen naar games voor de PC.
Dit zijn cijfers die het recent gelanceerde internationale Newzoo Games Market Report te kennen geeft. Het gaat hierbij om aankopen door de Nederlandse consument in de winkel als ook direct online. 69% van het budget van de Nederlandse gamers wordt uitgegeven aan nieuwe games in online en fysieke winkels. De overige 183 miljoen euro wordt besteed aan tweedehands games, online abonnementen, microtransacties, online credits en games die direct worden gedownload naar de console of PC.
In de VS heeft deze trend zich verder ontwikkeld en wordt nog slechts 54% besteed aan nieuwe verpakte games in (online) winkels. Internationaal gezien is alleen Frankrijk conservatiever dan Nederland met 78% besteding aan nieuwe verpakte games.
Gemiddeld geeft de Nederlandse consument veruit het minst uit aan het spelen van games, vergeleken met andere Europese landen en de VS. Het aantal niet-betalende spelers ligt in Nederland ook relatief veel hoger, onafhankelijk om welk platform het gaat: consoles, PC games, online game portals, mobiele telefoons of “MMOs” en virtuele werelden zoals Habbo of World of Warcraft.
Op het grootste internationale games event van Nederland, Festival of Games, georganiseerd door stichting NLGD op 3 en 4 juni, zal Newzoo samen met dataklant Microsoft USA haar visie en unieke internationale data delen. Meer info: www.festivalofgames.org. Midden juni 2010 worden de resultaten verwacht van het nieuwste internationaal onderzoek van Newzoo. Focusgebieden: mobiel, sociale netwerken, online gamen, digitale distributie.
Het rapport en een gratis samenvatting zijn verkrijgbaar via http://www.gamesindustry.com/gamesmarketreport.
Verder lezen over Game
Gaming10.12.2024
Dit komt er in 2025 naar PlayStation + PlayStation Wrapped
Gaming06.12.2024
Bizar verhaal: Xbox Series S redt leven van gamer
Gaming28.11.2024
Puzzelpret: Professor Layton is terug in een ‘nieuwe wereld’
Gaming27.11.2024
De toekomst van gaming ligt in je handen en dit is waarom
Gaming23.11.2024
Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games
Gaming21.11.2024
De GTA-games verdwijnen binnenkort weer van Netflix
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming19.11.2024
Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024