Gaming10.09.2013

De PS4 komt 2014 in Japan uit. En dat is volstrekte logisch.


Waar is Japan? Die vraag lag bij iedere gamesjournalist op de lippen toen Sony tijdens Gamescom zijn launchlijst aankondigde. Landen als Panama, Chili, Costa Rica en Guatamala stonden erop, maar het land van de rijzende zon ontbrak. Gisteren kregen we te horen dat de PS4 pas op 22 februari 2014 in de Japanse winkels verschijnt. Een vreemde beslissing? Integendeel.

de-ps4-komt-2014-in-japan-uit-en-dat-is-.jpg
de-ps4-komt-2014-in-japan-uit-en-dat-is-.jpg

Het lijkt de omgekeerde wereld wel. De PS3-lancering begon nog in Japan. Een kleine week later volgde Amerika en vier maanden later Europa. Bij de Playstation 4 verloopt het bijna andersom. De V.S. bijt het spits af, twee weken daarna komt Europa en volgend jaar pas Japan. ‘Opmerkelijk’ is nog vrij zachtjes uitgedrukt. Veel mensen beschouwen ‘Nippon’ als een van de belangrijkste markten ter wereld.

Of is dat nog zo? We namen een duik in de wereldwijde console verkopen. Op de website VG Chartz noteerden we alle aantallen verkochte consoles van de afgelopen drie generaties. Tevens namen we de cijfers per regio (Noord-Amerika, Europa, Japan en de rest van de wereld) in ons onderzoek op. Ons doel was te kijken hoe groot het marktaandeel van Japan wereldwijd was. Aangezien bedrijven meer winst maken op de software pikten we die cijfers ook gelijk mee.

De uitkomt verraste ons.. enorm. Tijdens de eerste Playstation zorgde Japan voor 21% van alle wereldwijde consoleverkopen. Nu is dat percentage geslonken naar 9%. Het aandeel qua software daalde nóg harder: van 26% naar 6%. De absolute daling (d.w.z. in getallen) van de hardware valt vreemd genoeg nog mee, 31 miljoen tijdens de PSOne, 24 miljoen tijdens de PS3. De software verkopen daarentegen zijn in twee generaties gehalveerd, van 320 miljoen verkochte stuks naar 142 miljoen.

Japanners lijken weliswaar consolemoe, de rest van de wereld denkt daar anders over. Lag in de ‘nineties’ het hardware marktaandeel van Noord-Amerika, Europa en de andere landen op respectievelijk 42%, 30% en 7%, tegenwoordig is dat gegroeid naar 45%, 35% en 11%. Vooral op software gebied is Noord-Amerika een goudmijn geworden. Eerst was het globale aandeel nog 41%, nu 52%. Het absolute aantal verkopen is zelfs verdubbeld, van 504 miljoen titels naar 1,2 miljard.

Wie de cijfers bekijkt snapt wel waarom de Verenigde Staten en Canada de eersten zijn die met de PS4 mogen spelen. Sony (en de concurrentie uiteraard ook) weet dat daar het belangrijkste deel van de markt zit – vooral op het gebied van de winstgevende software. De console oorlog zal daar het hevigst zijn. Ook om persoonlijke redenen. Eerst heerste Sony over Noord-Amerika, totdat Microsoft met de Xbox 360 hem van de troon stootte. De eerste wil ongetwijfeld zijn regio terug.

Moet Sony daarmee alleen zijn eigen Japan negeren? Zoals het spreekwoord luidt: wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Al wordt het marktaandeel 5%, het blijft een belangrijk deel. Microsoft heeft wellicht weinig kans, want niet-Japans, maar Nintendo kan er zeker mee aan de haal gaan. De laatste maakte met een prijsverlaging van de Wii U zich al een stuk interessanter en er komen zeer boeiende titels aan. Hoe speelt Sony daarop in? Interessante tijden.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Verder lezen over Sony

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Als je een 8K-televisie hebt, dan is het tof om daar ook 8K-films, series en games op te spelen. Echter wordt dat laatste je een stuk moeilijker gemaakt, want Sony lijkt 8K toch niet te gaan ondersteunen op PlayStation 5.

Gaming07.06.2024

Sony belooft geen 8K-ervaring meer op PlayStation 5

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Venom: the Last Dance draait vanaf 25 oktober dit jaar in de bioscoop en wordt het laatste deel van de trilogie.

Entertainment04.06.2024

Venom is terug in zijn voorlopig laatste film

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Toegankelijkheid is belangrijk, maar het wordt vaak vergeten waardoor mensen met een visuele uitdaging bijvoorbeeld niet goed gebruik kunnen maken van tech. Sony zet zich hiervoor in.

Gadgets17.05.2024

Sony wil laten zien wat toegankelijkheid is en doet dat zo

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Sony had wilde plannen met PSN en Helldivers 2, maar na een reviewbom op Steam en veel negatieve feedback in het algemeen draait het 't terug.

Gaming06.05.2024

Sony draait controversiële keuze voor Helldivers 2 toch weer terug

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor