Gaming19.08.2008

Fokke en Sukke in Spore


fokke-en-sukke-in-spore.jpg
fokke-en-sukke-in-spore.jpg

Speciaal voor de nieuwste game Spore van Electronic Arts hebben Micha Klein, Computerkunst- en Veejay pioneer en Jean-Marc van Tol, één van de tekenaars van Fokke en Sukke, zich uitgeleefd op het creëren van een Spore-wezen.

In deze revolutionaire game staan evolutie, het opzetten van stammen, creëren van werelden en het verkennen van het universum centraal.

Micha Klein creëerde ‘Flower Child’, een wezen afkomstig uit een apart geslacht. “Zijn voorouders begonnen een uniek evolutionair experiment. Ze gingen een één – tweetje aan met de plantenwereld en zodoende leeft ‘Flower Child’ nu op licht en heeft hij het zachtzinnige karakter van een lentebloem. Hij doet geen vlieg kwaad, is zachtaardig, wijs, gezellig en heeft humor.”

Fokke en Sukke tekenaar Jean-Marc van Tol ontwikkelde 3 wezens waaronder ‘Tsriop’, een vreemd insect-achtig beest. De Tsriop jaagt alleen. Hij wacht tot zijn prooi binnen bereik is en overvalt ze door hen met zijn achterste onder te spugen. Daarbij heeft hij een ongewoon goed gehoor. “Spore wordt een enorme hit! Het doet een beroep op je creativiteit. Je voelt je God en niet alleen in het diepste van je gedachte. Jij maakt je eigen wereld: dat is toch iets iedereen eigenlijk wil?”

Pien Ooms, senior productmanager Spore bij Electronic Arts: “Het is ongelooflijk hoe creatief iedereen nu al bezig is met Spore. Met Spore kun je de meest uiteenlopende dingen maken en je verbeelding de vrije loop laten. Ik heb niet alleen wezens, maar ook aardbeien en stoelen voorbij zien komen. Doordat je verschillende creatiegereedschappen tot je beschikking hebt kun je bijna elk aspect van het universum aanpassen, bijvoorbeeld voertuigen, gebouwen, ruimteschepen en natuurlijk wezens.