Gaming01.04.2008

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group


interview-met-marc-van-der-chijs-van-spi.jpg
interview-met-marc-van-der-chijs-van-spi.jpg

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.

De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.

De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’ zoals Tetris en Memory. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker zijn vrouwen boven de dertig.

Spill Group heeft in deze markt een aandeel van maarliefst 35% (70 miljoen spelers) en was vorige maand groter dan bijvoorbeeld Yahoo en MSN. Het bedrijf kent een autonome groei van 10% to 15% per jaar.

Het businessmodel achter deze games bestaat uit in-game advertenties en betaalde downloads. In de meeste landen wordt er gewoon een kopie van een site neergezet met een aangepast sjabloon waardoor het beheer aan de achterkant eenduidig blijft. In verschillende landen koopt Spill Group domeinen op die met gaming te maken hebben zoals games.com, jeaux.fr en natuurlijk spelletjes.nl.

Nieuwe games worden wekelijks opgevelerd en gedeeld met alle webmasters wereldwijd. De games hebben vaak uiteenlopende levenscycli, sommige kennen een highpeak maar korte levensduur, andere lopen langer maar bereiken nooit een echte piek in gebruikers. Het spel Bombit werd bijvoorbeeld 1 miljard keer gespeeld in 6 weken tijd. Voor adverterende bedrijven is het interessant om dit soort spelletjes te voorzien van eigen branding. 

Ook op de spellenportals spelen sociale web 2.0 elementen een belangrijke rol, zoals de mogelijkheid tot het beoordelen, commentaar geven en doorsturen van de games. Zonder dit soort interactieve mogelijkheden zou een spellensite in China kansloos zijn.

De belangrijkste concurrent in China is www.4399.com dat eigendom is van Baidu.com, de grootste zoekmachine in China. Baidu is met een marktaandeel van 80% veel groter dan Google, dat slechts 15% van de markt bezit.

Behalve expert in games, beseft de Spill Group zich dat ze ook experts in traffic moeten zijn. Hun businessmodel dat zich baseert op advertentieverkoop is er immers bij gebaat zoveel mogelijk bezoekers naar de games te trekken.

Adverteren in China werkt overigens weer anders dan in de rest van de wereld. Er bestaat onder de Chinezen nog erg veel wantrouwen over het resultaat van online adverteren en de markt is erg onderontwikkeld. Advertenties zijn vergeleken bij bijvoorbeeld de USA ook zeer goedkoop. Chinese adverteerders willen niet betalen per klik maar per tijdseenheid. Vandaar dat pre-roll advertentievormen van 5 tot 10 seconden ook erg populair zijn. 

Het zijn op dit moment vooral de buitenlandse merken die online adverteren zoals IBM en Sony, en nauwelijks lokale ondernemingen. Hiermee is direct sales op de Chinese markt niet alleen erg belangrijk maar ook zeer moeilijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over China

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Apple en Android brengen bètaversies uit van nieuwe OS-versies, zodat developers alvast aan de slag kunnen hun apps te testen in een nieuw OS, en gebruikers er ook bugs en andere niet helemaal goed werkende functies uit...

Automotive06.03.2024

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?
​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Het Chinese merk Build Your Dream mag dan vooral voet aan de grond krijgen met zijn betaalbare elektrische auto’s: het merk maakt ook auto’s die niet onderdoen voor een Lamborghini. De nieuwe elektrische supercar van...

Automotive27.02.2024

​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

1984 was een belangrijk jaar voor de mensheid: toen kloonden we voor het eerst een dier. Hoewel het klonen zelf succesvol was, bleken er toch complicaties op te treden. Dolly, het gekloonde schaap, is waarschijnlijk het...

Nieuws19.01.2024

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Het gaat economisch en politiek al jaren niet lekker tussen de VS en China. Over en weer worden beschuldigingen over spionage heen en weer geslingerd. Daarnaast bestoken beide landen zich met handelsverboden, -embargo’...

Mobile18.12.2023

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologie
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

Consumenten die wel eens shoppen op AliExpress ontvangen voortaan hun bestelde producten binnen 5 dagen als zij kiezen voor AliExpress Choice. Deze service garandeert levering binnen 5 werkdagen voor artikelen uit China...

Online02.11.2023

AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aan
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Honor, ooit onderdeel van Huawei, toen effe min of meer zelfstandig, daarna weer onder de Huawei vlag en sinds de handelsembargo troubles van Huawei is het weer een zelfstandig (smartphone) merk. Afgelopen weekend presen...

Mobile16.10.2023

Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereld
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Je hoort het al maanden: de Chinese (elektrische) automerken zijn hard op weg de Nederlandse (en Europese) consument te veroveren. Bij mij, als ex-Mobile Cowboy, wekt dat een déjà vu op van een jaar of acht geleden. To...

Automotive03.10.2023

Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procent
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7

Huawei was tot een jaar of zes geleden hard op weg naar de nummer 1 positie op de wereldwijde smartphone markt. Totdat het noodlot, in de vorm van een door spionage-angst gedreven handelsverbod, toesloeg. Daarover is al...

Automotive29.09.2023

Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7

Verder lezen over Preroll

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

We zien de laatste steeds vaker Pre-Roll Ads voorbij komen op het internet. Zeker op YouTube blijft dit nog altijd toenemen. Eerst een advertentie kijken en dan pas doorgaan naar wat je werkelijk wilt zien. Nadeel alle...

Marketing10.03.2015

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

Geico speelt op een leuke manier in op Pre-Roll ads
YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Google introduceert ook in Nederland skippable pre-roll advertenties voor YouTube. Met dit advertentieformaat beslist de kijker zelf of hij de pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) in YouTube videos w...

Technology18.02.2011

YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Youtube start met test pre-roll-advertenties

YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten...

Advertising26.05.2009

Youtube start met test pre-roll-advertenties

Van mediatitels naar mediamerken

Geld verdienen met een website. Veel uitgevers worstelen hiermee. Sluitende business modellen voor online media zijn schaars, maar waarom moet het geld per definitie online worden verdiend? Met een vriendin die werkt bij...

Media17.05.2009

Van mediatitels naar mediamerken

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Dalende inkomsten dwingen veel kranten om te besparen. Er zijn er zelfs die de papieren versie hebben geschrapt en enkel online verdergaan. Nou is dat helemaal geen slechte keuze. Want vooralsnog lijkt online video de en...

Video20.04.2009

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief

Zojuist is de presentatie van Microsoft, RTL, Universal Media en Metrix Lab afgerond Hier werden cijfers van het eerste grote Nederlandse onderzoek met betrekking tot adverteren in combinatie met online video bekend gema...

Events20.03.2008

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief