​Vijf dingen die interessant kunnen zijn aan een VR-bril met oogtracking

​Vijf dingen die interessant kunnen zijn aan een VR-bril met oogtracking

Vorig artikel Volgend artikel

VR-bril HTC Vive komt binnenkort met een Vive Pro Eye. De 1649-euro kostende VR-bril heeft als extra dat hij van oogtracking gebruikmaakt. HTC Vive beschrijft de betere eyetracking zelf zo: “creëer meer expressieve avatars voor immersive virtuele interacties tijdens vergaderingen en in samenwerkingstools”. Dat spreekt echter weinig tot de verbeelding. Wat zouden nou geweldige toepassingen zijn voor dat eyetracking? Wij weten er wel een aantal:

1. Je beeldkwaliteit wordt beter

HTC vindt een van de grootste voordelen van oogtracking dat de technologie exact weet waar je naar kijkt, waardoor het grootste deel van de rekenkracht naar dat punt kan worden gezonden. Hierdoor kan bijvoorbeeld de beeldkwaliteit omhoog gaan, want een heikel punt is in de wereld van virtual reality. Niet dat de rest compleet vaag moet worden, maar het vrijmaken van rekenkracht om je de optimale ervaring te geven, dat lijkt een grote plus.

2. Je krijgt meer inzicht in hoe een besluit tot stand komt

HTC geeft het zelf aan, de oogtracking kan je interessante inzichten geven in besluitvormingsprocessen. Wat leest de gebruiker voor hij zijn mond opendoet? Of: waar kijkt iemand naar voor hij tot aankoop overgaat? Als een klant te lang moet zoeken in de details over een bepaalde laptop, omdat die helemaal onderaan in de specs wordt genoemd, dan zal de klant mogelijk eerder afhaken en de laptop elders kopen. Je kunt je website dus optimaliseren, wat mogelijk leidt tot meer verkopen. Er zijn al diverse browsers die klaar zijn voor Virtual en Augmented Reality.

pro-eye-Foveated-Rendering

3. Je kunt je handen voor andere dingen gebruiken

Het feit dat de bril oogtracking heeft, betekent dat je met je ogen lang naar iets kunt kijken om erop te klikken. Dat betekent dat je in veel gevallen geen controllers meer nodig hebt. Je kunt door menu’s navigeren met je ogen en dat betekent dat je je handen kunt gebruiken voor andere dingen. Dat scheelt een heleboel gehannes met controllers, die soms een flink gegraai kunnen opleveren met de bril op je gezicht.

4. Je kunt games er spannender door maken

Een horrorgame is vaak huiveringwekkend omdat je schrikt van iets onverwachts. Als je in een badkamer staat, dan weet je dat de kans groot is dat er iets griezeligs achter een douchegordijn zit of ineens in de badkamerspiegel te zien is. Als je als gamemaker weet waar gamers naar kijken, dan kun je ervoor zorgen dat je het ‘kwaad’ uit een hoek kunt laten komen die men niet verwacht. Dat is immers ultiem eng. Hetzelfde geldt voor shooters: als je weet waar je gamers naar kijken, dan kun je net een soldaat neerzetten op een onverwachte plek.

5. Je kunt internetten comfortabeler maken

Net werd al genoemd hoe je bijvoorbeeld als bedrijf je content op een bepaalde plek op je website kan zetten om zo meer te verkopen, je kunt internetten met oogtracking ook meer van een gebruikersperspectief bekijken. Het is veel prettiger internetten als je niet met een muis hoeft te scrollen wanneer je een artikel op bijvoorbeeld DutchCowboys leest. Met oogtracking kan de pagina vanzelf verder scrollen zodra jij je ogen naar beneden beweegt. Je kunt dit ook in e-readervorm doen, dat wanneer je een boek leest en naar de rechteronderkant kijkt, de pagina wordt omgeslagen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden te bedenken voor oogtracking, zowel zakelijk als privé. HTC Vive lijkt het in eerste instantie vooral zakelijk te willen inzetten, maar wij zien het ook helemaal voor ons in de wereld van gaming.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies