Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
We schreven het laatst al: het is met alle homogeniteit van smartphones niet altijd even leuk om een nieuw toestel uit te zoeken. Smartphones lijken op elkaar en ook wat we erop doen is al een aantal jaar totaal niet veranderd. Dat is niet alleen het lot van smartphones, het is ook dat van een andere techgadget waar we dagelijks veel uren naar staren. Televisiemakers lijken ook zoekende.
Netflixen
Smartphones en smart-tv’s (domme televisies bestaat eigenlijk niet meer) zijn de laatste tijd enorm naar elkaar toe gegroeid. We doen er voor een gedeelte ook dezelfde dingen op als het gaat om entertainment: op menig smart-tv kun je social media feeds bekijken, naast natuurlijk het kijken van Netflix enzovoort. Niet veel mensen gaan er eens lekker voor zitten om te internetten op hun tv, maar verloren raken in de draaikolk die het YouTube-algoritme heet lukt daarentegen wel heel goed op een smart-tv.
Televisiemakers zien ook dat we al die slimheid van het apparaat eigenlijk vooral inzetten om die ene app met de rode N aan te klikken en te gaan kijken. Het probeert daardoor steeds vaker commerciële boodschappen te verkondigen, zoals je vaak in het homescherm van je toestel kunt zien. Daar wordt reclame gemaakt voor films en series die je helemaal niet hebt, of van streamingdiensten waar je nog helemaal geen abonnement op hebt.
Inhoudelijk lijken smartphones en smart-tv’s dus best wel op elkaar, want op onze telefoon gebruiken we misschien wel meer apps (en doen we veel meer, zoals fotograferen, onze e-mail beantwoorden en online shoppen): uiteindelijk is ook ons gebruik van de smartphone in de laatste jaren niet heel drastisch veranderd. De apps die we vijf jaar geleden gebruikten, gebruiken we nu nog steeds, zonder dat er heel veel nieuwe massa-apps bij zijn gekomen.
Een groot scherm
Echter is het niet alleen de functionaliteit waarin beide zo op elkaar lijken. Beide markten liggen ook ongeveer op dezelfde koers waar het gaat om de technologische ontwikkelingen en het design. Bij smartphones is het leuk om een groot scherm te hebben, maar het moet ook weer geen tablet worden: bij televisies is het leuk om een groot scherm te hebben, maar in onze relatief smalle Nederlandse woningen zitten we ook weer niet te wachten op een té groot scherm.
Hoewel er bij zowel smartphones als televisies wordt geëxperimenteerd met meerdere beeldschermtechnologieën, gaan die ontwikkelingen vrij langzaam. Ze komen in ieder geval niet heel snel bij de consument uit. Om televisies en telefoons toch goed te kunnen onderscheiden, gaan fabrikanten daarom op zoek naar nieuwe manieren om toch op te vallen. Eén van die manieren is om bijzondere designs te maken.
Zo zien we bij smartphones dat steeds meer fabrikanten een telefoon maken met een scherm dat kan vouwen of simpelweg met een scharnier kan worden uitgeklapt. Bij televisies zien we innovaties zoals een verticaal scherm dat vooral is gebrand op social media-gebruik, een transparant scherm dat er weer heel futuristisch uitziet en ja, ook hierin: opvouwbare schermen. Een innovatie die bijvoorbeeld wel al jaren bij consumenten thuis te vinden is, dat zijn de curved varianten. Die vallen op door hun in een bocht gaande scherm, in plaats van een plat scherm.
TV’s en smartphones
Een techniek waar we heel benieuwd naar zijn, dat zijn die transparante televisies. Zo’n zelfde soort uitvinding heeft telefoonmaker Xiaomi ontwikkeld, maar dan specifiek voor de selfiecamera. Het is immers een van de hoofdzaken die we zien in futuristische films: mensen die geen heel apparaat meer in hun handen houden, maar een doorschijnende tegel in de hand hebben waarop alle informatie staat. Hyperfuturistisch, maar het komt waarschijnlijk steeds dichterbij: zowel in televisies als in telefoons.
Het zou een goede, opvallende innovatie kunnen zijn in werelden die beide soms moeite hebben om te blijven vernieuwen. Hoewel beide markten op zoek zijn naar heel andere eindresultaten, is het tof om te zien wie deze wedloop wint: welke echte, transparante schermen gebruiken we straks als eerste?
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024