Gadgets06.10.2011

De invloed van Steve Jobs op onze winkels


Vandaag kunnen we overal lezen hoe Steve Jobs de wereld heeft veranderd. Of dat echt zo is weet ik niet, maar in mijn vakgebied heeft hij wel baanbrekend werk verricht. De retailbranche zal hiervan nog lang vruchten kunnen plukken. De Apple Stores verslaan op alle punten de winkels van traditionele retailers. Wat is er nu zo bijzonder aan deze keten met inmiddels meer dan 350 winkels (waarvan binnenkort de eerste in Nederland). Een paar voorbeelden:

de-invloed-van-steve-jobs-op-onze-winkel.jpg
de-invloed-van-steve-jobs-op-onze-winkel.jpg

1. Oppervlakte en locatie
Hoewel alle courante Apple producten met een beetje moeite op één presentatie tafel zouden passen is de oppervlakte van de gemiddelde Apple Store gelijk aan die van een stadssupermarkt die meer dan 10.000 artikelen in het assortiment heeft. Desondanks halen de winkels een omzet per M2 die ongekend is in de branche. Apple heeft winkels op hippe A1 locaties maar ook op de 2e verdieping van een shopping mall maar de presentatie, het assortiment en de service verschillen niet.

2. Verblijfsduur
Hoe langer klanten in een winkel blijven, hoe meer ze uitgeven: In een Apple Store kunnen alle producten worden uitgeprobeerd, zonder dat een stuurs kijkende winkelier je de zaak uitkijkt; alles is voorzien van relevante Apps voor verschillende doelgroepen; er is Wifi beschikbaar; er zijn Genius Workshops waar je leert werken met Apple software; personeel staat niet achter de balie maar loopt in duidelijk herkenbaar Apple shirt door de winkel om hulp te bieden, informatie te verstrekken of af te rekenen; het winkel assortiment is uitgebreid met een selectie aan relevante artikelen van andere leveranciers zodat je niet naar een concurrent hoeft.

3. Kassa
In de tijd dat ik nog werkte bij een grote Amerikaanse fabrikant van kassa’s bedachten we allerlei slimme mobiele kassa concepten zoals de “queue buster”. Tijdens grote drukte zou de winkelier hiermee zijn rijen aan de kassa kunnen laten verdwijnen. Het is er nooit van gekomen. Maar Jobs loste het even simpel als doeltreffend op. Er is helemaal geen kassa meer en dus ook geen rij. Een groot aantal medewerkers heeft een mobiele terminal op basis van een iPod-touch, uitgebreid met een scanner, magneetkaartlezer en een printer. De klant die een vraag stelt gaat niet verloren in de weg die hij aflegt naar de kassa, die staat immers naast hem.

4. Beleving en service
Verruit de belangrijkste les uit de Apple Stores is de ‘beleving’ van de winkels. Die is zodanig dat je er ook binnenloopt als je niet per sé iets nodig hebt. Op de manier waarop vrouwen fashion shoppen: ‘Even zien of er nog iets te beleven is, een nieuw hoesje, standaard of toch nog eens zien waarom die IPad 2 mooier is in het wit’. Apple voert die beleving tot in de puntjes uit door rekening te houden met alle zaken die ik hiervoor heb genoemd (en nog veel meer). In veel Apple Stores de papieren ‘schapkaarten’ vervangen door iPads die informatie geven over het product. Tenslotte sluit buiten de winkel de website hier naadloos op aan. Heldere presentatie en makkelijk toegankelijke service. Daar likt mening retailer zijn vingers bij af.

5. Apps en online verkoop
Ook niet Apple winkels maken gebruik van Apple’s technologie. Meer en meer klanten bereiden hun aankopen on-line voor. Dit doen ze niet alleen via Google maar steeds vaker via de eigen App van de retailer. In Nederland heeft de Bijenkorf zijn eigen iPhone en iPad app, Albert Heijn heeft Appie maar ook Hoogvliet Supermarkten heeft een App voor het maken van boodschappenlijsten en het opzoeken van recepten. En er gaan de komende maanden nog heel wat Apps van winkeliers volgen. Hierdoor hebben we de winkel met haar aanbiedingen altijd letterlijk in onze binnenzak. Daartegenover staat dat Jobs met i-Tunes de drempel van het online aankopen doen aanzienlijk heeft verlaagd, hetgeen overigens in directe zin een bedreiging is voor winkeliers in de media sector.

Ik kan niet wachten op de Nederlandse versie die als het goed is in maart 2012 bij het Leidseplein haar deuren zal openen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Apple

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

Cybercrime15.05.2024

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

En dat in slechts 4 jaar tijd
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's
Een verbeterde Siri en meer AI-plannen van Apple

Iedereen doet wel iets met AI, maar Apple is er wat stiller over. Toch belooft dat er wel aan te komen, namelijk later dit jaar.

Mobile06.05.2024

Een verbeterde Siri en meer AI-plannen van Apple

Apple Maps ondersteunt in Nederland nu ook fietsroutes

Apple Maps biedt nu ondersteuning voor fietsroutes in Nederland. Zo kun je in het Nederlands te horen krijgen hoe je moet fietsen.

Mobile03.05.2024

Apple Maps ondersteunt in Nederland nu ook fietsroutes

Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads

Apple heeft zijn nieuwe event aangekondigd en het heet ‘Let Loose’. Verwacht geen auto’s of huisrobots, denk wel aan iPads en accessoires. 

Gadgets25.04.2024

Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen