Wereldmarkt van mobiele navigatie- en locatiediensten

Vorig artikel Volgend artikel
Wereldmarkt van mobiele navigatie- en locatiediensten

Mobiele navigatie- en locatiediensten vormen een wereldmarkt waar bedrijven als Apple, TomTom, Nokia en Google elkaar bestrijden. Ad Bastiaansen, mede-oprichter van Tele Atlas, benadrukt dat de markt nog in de kinderschoenen staat.

Het kaartenbedrijf Tele Atlas, welke inmiddels een langdurige deal heeft met Google, werd in het voorjaar van 2008 voor bijna 3 miljard euro verkocht aan TomTom. Bastiaansen richtte in 2007 de Road Group op. Hij wil met zijn zakenpartner Roel Pieper de dominante browser voor iemands fysieke omgeving maken. Vijf jaar geleden bestond de markt waarop Road Group zich begeeft nog amper.

Apparaten voor gps waren dure speeltjes en werden hoofdzakelijk toegepast in voertuigen als vrachtwagens, schepen en vliegtuigen. Tegenwoordig kunnen de antennes ook worden verwerkt in mobiele telefoons en camera's.

Volgens marktonderzoeker GfK winnen gsm's op de gps-markt terrein van navigatiesystemen. Het marktaandeel van mobieltjes steeg het afgelopen jaar van 21,6% naar 34%. De gemiddelde verkoopprijs van personal navigation devices daalt met gemiddeld 30% per jaar. De afzet nam in het afgelopen jaar toe met 40%. TomTom verwacht in 2008 circa 15 miljoen pnd's te verkopen; Apple verwacht 10 miljoen IPhones te slijten.

Via: Emerce & MD Weekly

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies