Facebook gaat, volgens een artikel in de Wall Street Journal, deze week haar geaggregeerde data met betrekking tot de discussies op Facebook over bepaalde televisie programma’s in de US ter beschikking stekken aan de grote TV-netwerken, zoals CBS, ABC, NBC, en Fox. Daarnaast komen de gegevens ter beschikking van geselecteerde (advertising agency) partners. Deze gegevens worden niet publiekelijk toegankelijk gemaakt.
Dit is een reactie op de eerdere aankondiging van Twitter dat zij met het grootste televisie kijkgedrag onderzoeker The Nielsen Company, een “Nielsen Twitter TV Rating“, vanaf vandaag gaan publiceren wat laat zien hoeveel tweets door hoeveel twitteraars tijdens en rond een TV programma zijn ‘verzonden’ en wat voor invloed dat op de kijkcijfers hebben gehad.
Facebook claimt dat haar Sociale Netwerk een betere doorsnede van het Amerikaanse TV publiek vormt en dus representatiever is voor de interactie van het publiek op Sociale Media dan Twitter.
Facebook stelt in eerste instanties het aantal postings, likes, shares en comments beschikbaar die door Facebook gebruikers over een bepaald TV programma zijn gepubliceerd. Om dat te kunnen meten heeft Facebook speciale software moeten ontwikkelen.
Deze actie van Facebook hoort in een concurrentie strijd over de advertentie bestedingen rond populaire televisie programma’s. Een strijd die nu vooral tussen Twitter en Facebook gaat, maar waarin ook Google zich met Google+ en Twinterst kan gaan melden.
Wat opmerkelijk is, is dat de exploitanten blijkbaar de gebruiksgegevens van het gedrag van haar gebruikers NIET openbaar willen maken. Dat lijkt in strijd met de uitspraak van Facebook dat haar missie is “To make the World more Open en Connected“. Als dank voor de loyaliteit van haar gebruikers die voor vele in deze wereld ongemerkt veel waardevolle gegevens produceren, zouden de tools om data-mining te doen in hun databases principieel openbaar en gratis beschikbaar moeten zijn. Dat tast de mogelijkheid van bijvoorbeeld Facebook om met adverteerders daarmee geld te verdienen namelijk niet aan.
Of en wanneer dit soort gegevens van Twitter en Facebook ook over het televisie gedrag in Nederland en/of Europa ter beschikking komen is niet bekend, maar voor de sociale media kan het geen probleem zijn ook die gegevens uit hun databanken te generen.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024