Social Media31.12.2012

Kies de juiste beloning voor je campagne op Facebook


kies-de-juiste-beloning-voor-je-campagne.jpg
kies-de-juiste-beloning-voor-je-campagne.jpg

Gelukkig zie ik steeds meer creatieve campagnes op Facebook. In plaats van ‘Like ons & win een iPad’, worden acties steeds volwassener en ‘creatiever’. Maar nog steeds zijn er te veel pagina’s die een prijs weggeven die niet aansluit bij hun product of dienst. Hierdoor is de kans groter dat je minder waardevolle Likes verzamelt. En dat is logisch. Je trekt namelijk vooral fans van iPad’s aan, niet zozeer fans van jouw product of dienst.

Bij het verzinnen van een campagne moet je eerst nadenken over het gewenste bereik binnen de doelgroep. Focus je hierbij niet op aantallen. Het gaat er namelijk om wie je uit je doelgroep aan jouw pagina kan binden. En dat lukt alleen wanneer je een prijs kiest die bij je business past. Dan blijft de interactie (IPM+) ook na de campagne goed.

Het alternatief: focus op relevantie en interactie

Het is al vaak gezegd maar ik herhaal het toch nog een keer: op Facebook is het belangrijk dat er interactie plaatsvindt. Interactie tussen jou en je ‘fan’. Nadat gebruikers op ‘Like’ hebben gedrukt zullen ze niet snel meer op de pagina kijken. Het grootste gedeelte van de interactie gaat dan via de newsfeed.

Uit onderzoek van Facebook blijkt dat 65% van de Likes en 45% van de comments in de newsfeed plaatsvindt. Fans bezoeken dus nauwelijks meer jouw pagina.

Wat versta ik onder relevante beloningen?

Eigenlijk is het niet moeilijk, maar je moet het willen zien. Durf creatief te zijn. Maak een wandeling door je bedrijf en kijk wat je kan weggeven. Doe inspiratie op uit Facebook-campagnes van andere merken of kijk naar succesvolle acties uit het verleden. Wat gaf jij toen weg? Of wat gaf dat merk toen weg?

Een paar voorbeelden zijn:

  • Heb je exclusieve rapporten/whitepapers/e-books met waardevolle informatie tot je beschikking? Geef die weg 
  • Geef een cadeau uit het eigen assortiment (bijv. als wijnverkoper een mooi pakket met speciale wijnen) 
  • Wordt je product op een bijzondere manier of plaats geproduceerd? Geef fans een reis naar deze locatie zodat ze dit met eigen ogen kunnen zien 
  • Biedt ze een rondleiding door het bedrijf of een day on the job (dit is niet te koop en daarom is het bijzonder) 
  • Laat ze kans maken om hun aankoop terug te verdienen 

Hiermee wordt de actie al een stuk relevanter en heeft het meer betrekking op jouw organisatie. Hiermee vergroot je de kans dat de nieuwe ‘fans’ ook na de actie actief blijven en je de mogelijkheid krijgt om de interactie met hen op te zoeken.

Een handige checklist

Sta dus in het vervolg bij campagnes op Facebook stil bij de volgende vragen:

  • Is de beloning relevant voor de doelgroep? 
  • Heeft de beloning betrekking op onze organisatie? Kortom zijn er raakvlakken? 
  • Verbindt de prijs die we gekozen hebben onze doelgroep met de organisatie?

Kan je alle vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan heb je een beloning gekozen die de kans vergroot dat bezoekers die via deze actie fan zijn geworden, dat in de toekomst ook zullen blijven.

Hopelijk heb ik je hier (iets meer) mee geholpen bij de keuze van een beloning. De checklist zijn natuurlijk een paar basis vragen. Heb je nog aanvullingen? Dan vind ik het leuk als je die hieronder toevoegt. Ook als je nog vragen hebt of inspiratie zoekt dan kun je hieronder een reactie achterlaten. Ik help je graag. 

Tot slot wens ik je alvast een hele fijne jaarwisseling toe en op naar een gezond 2013!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt