Social Media01.10.2012

Facebook Exchange: adverenties op basis van offline shopgedrag


facebook-exchange-adverenties-op-basis-v.jpg
facebook-exchange-adverenties-op-basis-v.jpg

Facebook heeft vandaag een fascinerende aankondiging gedaan over hoe ze de accounts van gebruikers zullen gaan linken aan hun offline shopgedrag. Het sociale netwerk is een samenwerking aangegaan met Datalogix, een bedrijf dat het mogelijk maakt om Facebook data te koppelen met data van offline aankopen. De data zorgt ervoor dat adverteerders verkoopcijfers van Facebook gebruikers die advertenties bekijken op Facebook kunnen analyseren met die van gebruikers die geen advertenties bekijken op Facebook.

De data identificeert mensen niet bij naam, maar het gebruikt e-mailadressen die de klanten hebben afgegeven bij de winkels, zoals supermarkten en kruideniers. De anonimiteit van gebruikers wordt gewaarborgd met behulp van anonieme hashcodes. Facebook’s privacyvoorzitter Joey Tyson vertelde het volgende in een blog:

We compare hashes of some Facebook data with hashes provided to us by Datalogix. Once we compare, we are able to send corresponding data on the reach of large-scale ad campaigns, which Datalogix uses to create aggregate reports comparing product purchases by large groups of people who did or did not see an ad.

… Datalogix does not send us any of their purchase data, meaning we cannot specifically tell whether or not you purchased a marketer’s product. Finally, with this partnership, Datalogix only sends the marketer aggregate information about large groups of people. None of this data is attributable to an individual Facebook user.

Het nieuwe platform van Facebook zal Facebook Exchange heten. Gebruikers zullen een X zien op iedere advertentie op Facebook waardoor ze meer informatie krijgen over de desbetreffende advertentie. Hierover zegt hij het volgende: 

When we show an FBX ad on Facebook, it includes an “X” link that lets you provide feedback about ads. We also provide a link that lets you learn more about and choose to opt out of future ads from the service provider responsible for that ad. Also, we only work with providers that agree to technical and policy requirements that protect the privacy of personal information.

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt