Onderzoek Facebook-gebruik ontdekt motivatie achter bezoek website

Vorig artikel Volgend artikel
Onderzoek Facebook-gebruik ontdekt motivatie achter bezoek website

In de Journal of Broadcasting & Electronic Media verscheen deze maand een nieuw onderzoek naar het gebruik van Facebook die suggereert dat er een verband is tussen de persoonlijkheid van de bezoeker en de tijd die een bezoeker doorbrengt op Facebook in combinatie met het aantal bezoeken aan de website. De onderzoekers probeerden de redenen te ontdekken waarom zoveel gebruikers de website zo vaak bezoeken en zoveel tijd besteden op de website. 

 

Het onderzoek is uitgevoerd door Daniel Hunt en Archana Krishnan, beiden studenten aan de University of Connecticut. Dit hebben zij in samenwerking met David Atkin gedaan, student aan Michigan State University. Samen ontdekten ze dat het gebruik van Facebook afhankelijk is van de persoonlijkheid en het verlangen om vermaak te vinden.

Het entertainment-motief bleek het belangrijkste motief te zijn waarom mensen zoveel tijd besteden op de website. Ook het bijhouden van contacten en het maken van nieuwe contacten wordt erg belangrijk gevonden. Daarnaast wordt de website gezien als een goede tijdsverdrijf. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies