Social Media05.06.2012

5 punten waarom je beter vrienden kunt zijn met Facebook Edgerank


5-punten-waarom-je-beter-vrienden-kunt-z.jpg
5-punten-waarom-je-beter-vrienden-kunt-z.jpg

Reageren fans ook niet op jouw Facebook berichten? Heb je het gevoel dat niemand jouw bericht leest? En wil je meer actieve fans op jouw Facebook pagina? Lees dan dit artikel en kom er vandaag achter hoe je een betere Edgerank score krijgt en meer actieve fans!

#1 Wat is Facebook Edgerank

Edgerank is een formule die uitmaakt wat jouw fans wel en niet zien. Omdat wij mensen weinig tijd hebben willen we alleen maar informatie zien die we wel interessant vinden. Denk maar eens na over de Albert Heijn waarbij je nu persoonlijkeaanbiedingen krijgt gericht op jouw interesses. Hetzelfde doet Facebook, ze zorgen ervoor dat jij updates te zien krijgt die voor jou interessant zijn. 

Als we het gemiddelde nemen van alle Facebook pagina’s. Dan ziet per pagina 16% van alle fans de updates van de desbetreffende pagina.


#2 Hoe werkt de formule 

edgerank-equation-500x260.jpg
edgerank-equation-500x260.jpg

Als je weet hoe de formule werkt, dan ben ik ervan overtuigd dat je na dit punt grote stappen gaat zetten. Hieronder behandel ik de 3 onderdelen stap voor stap. 

[U] Affinity: Dit is de relatie die fans, vrienden of kennissen hebben met jou. Hoe vaker ze met je praten hoe vaker ze jouw berichten zien.

[W] Weight staat voor: Elk soort inhoud zoals berichten, foto’s, video’s en polls krijgt zijn eigen score.

Voorbeeld 1: Als je 40 likes en 20 reacties krijgt op een foto, dan heeft deze foto een zwaarder gewicht dan als je een video hebt met 0 likes en 0 reacties.

Voorbeeld 2: Stel een vriend liked al jouw foto’s maar niet jouw video’s. Dan zal hij binnenkort vaker alleen de foto’s zien en minder vaak de video’s.

[D] Time staat voor: Hoe recent jouw bericht is die je hebt verspreid naar jouw netwerk. Is je bericht al 2 uur oud, dan zakt het bericht omlaag.

#3 Wordt nu vriendjes met Edgerank en scoor hoger

Je Edgerank score verhogen lijkt nu best simpel, niet? Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je interessante content deelt die jouw doelgroep ook interessant vind. Maar hoe zorg je voor interessante content en hoe zorg je daarnaast voor meer reacties? Die tips kun je het snelst vinden via dit artikel: 9 Tips voor Meer Enthousiaste Social Media Fans. Lees dit artikel goed en zie hoe jouw Edgerank score gaat Sky Rocken!

#4 Maak gebruik van EdgeRank Checker

Met EdgeRank Checker kun je als eigenaar van jouw Facebookpagina bekijken wat de Edgerank score is.

edgerank-checker-check-your-facebook-pag.jpg
edgerank-checker-check-your-facebook-pag.jpg

Edgerank Checker geeft inzage in

  • Hoe vaak je het beste een nieuwe update kunt plaatsen
  • Welke tijdstippen jouw fans het meest actief zijn
  • Welk soort inhoud ( teksten, foto’s, video’s en polls ) zorgt voor de meeste interactie
  • Welke zoekwoorden je het vaakst gebruikt

Meer informatie over Edgerank Checker zie onderstaande video.

#5 Nu aan de slag!

Je weet nu alles wat je moet weten over de Facebook Edgerank. Zorg dat je dit artikel nog eens rustig overleest en begin dan met het verhogen van je Edgerank score. Door het verhogen van de Edgerank score zul je zien dat het de interactie met jouw fans verhoogt.

Was jij al op de hoogte van Facebook Edgerank en heb je nog andere goede tips? Laat je reactie en tips hieronder achter.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label