Social Media07.04.2012

Facebook vroege succesverhalen: Video en Open Graph


[Alex Himel] In minder dan drie maanden tijd zijn er meer dan 3000 tijdlijn apps gelanceerd. Deze apps vallen binnen verschillende categorieën zoals nieuws, eten, reizen en mode. Onder deze apps wordt het aantal video-apps steeds groter. Dit komt onder andere omdat er gebruik wordt gemaakt van Open Graph; nu is het voor gebruikers makkelijker om video’s te delen en te bekijken via Facebook en hun mobiele apparaten. Prille cijfers laten zien dat wanneer een video viraal gaat, dit ook gebeurt met de video-apps en de websites geïntegreerd met Open Graph.

VEVO: Het muziekplatform VEVO heeft onlangs de website en de apps voor iPhone en Android opnieuw gelanceerd. In de nieuwe site en apps is Facebook diep geïntegreerd om zo de gebruikservaring nog socialer te maken. Sinds de update met Open Graph heeft VEVO een exponentiele groei doorgemaakt. Het aantal uploads op Facebook is van februari tot maart met 600% gestegen. Binnen diezelfde tijdsperiode zijn er 130% meer verwijzingen van Facebook naar VEVO gemaakt en van het verkeer van Facebook richting VEVO komt 60% van Open Graph berichten.

facebook-vroege-succesverhalen-video-en-.jpg
facebook-vroege-succesverhalen-video-en-.jpg

Viddy: Korte tijd geleden heeft Viddy haar mobiele app met tijdlijne geïntegreerd om zo gebruikers meer mogelijkheden te bieden om video’s te delen. Sinds de integratie met tijdlijn in februari is het aantal maandelijkse gebruikers gestegen van 60.000 tot 920.000 en kende de content van Viddy 9.000.000 interactiemomenten. Bovendien is het dagelijks aantal nieuwe aanmeldingen voor Viddy sinds de integratie met Open Graph meer dan verdubbeld.

viddy-2.jpg
viddy-2.jpg

Izlesene: Sinds de lancering met Open Graph in september 2011 is het aantal maandelijkse gebruikers van de Turkse videosite gegroeid van 250.000 naar 6.500.000. Doordat het nu voor gebruikers makkelijker is om video’s toe te voegen aan hun tijdlijn, heeft Izlesene het aantal video’s dat gekeken wordt per dag zien verdrievoudigen.

Dailymotion: De sociale videosite is met Open Graph geintegreerd in januari, zodat het voor gebruikers mogelijk werd om video’s toe te voegen aan hun tijdlijn. In de afgelopen twee maanden hebben meer dan 9 miljoen mensen de app aan hun tijdlijn toegevoegd. Op een normale dag bezoeken meer dan 6 miljoen mensen Dailymotion via Facebook. Meer dan twee miljoen video’s worden per dag gepost van Dailymotion op Facebook.

Factoren voor succes:

• Ben transparant: Op websites die geïntegreerd zijn met Open Graph moet voor gebruikers goed duidelijk zijn wat er precies op de website gebeurt en wat op Facebook. Ook moet de mogelijkheid tot inloggen goed vindbaar zijn. Zo laat VEVO al tijdens het registeren zien wat de voordelen van personalisatie zijn en biedt een heldere manier om sociale media aan of uit te zetten. Vergelijkbaar met VEVO, geeft Viddy onmiddellijk aan op welke plek de gebruiker kan inloggen bij de app en deze kan toevoegen aan zijn of haar tijdlijn.

• Geef overal sociale context: de sociale context moet over de hele site duidelijk zijn. Zo laat VEVO een lijst met andere Facebookgebruikers aan de linkerkant van de pagina zien, zodat je een video snel kunt delen. Bij het gebruik van de mobiele apps is de gebruikerservaring verweven in alles wat je doet, zodat gebruikers video’s kunnen delen waar ze ook zijn.

my-friends-facebook.jpg
my-friends-facebook.jpg

• A/B test: als maker van een app moet je goed begrijpen wat de gebruikers doen. Ook moet de app constant getest worden of deze nog wel naar behoren functioneert. Izlesene heeft de ervaring geoptimaliseerd middels het uitvoeren van A/B testen voor het autorisatievenster. Door deze tests ontdekten ze dat gebruikers de voorwaarden eerder accepteerden als er meer context gegeven werd. Izlesen voegde een lijst met andere mensen die de app gebruiken toe, dit leidde er toe dat meer mensen toestemming gaven voor toegang tot hun profiel.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt