NewYork.nl wint Facebook Community Award

Vorig artikel Volgend artikel
NewYork.nl wint Facebook Community Award

Gisteren reikte TNS NIPO tijdens Digital Marketing Live, in samenwerking met Emerce, de Facebook Community van het jaar Award uit. Als winnaar kwam de Facebook pagina van NewYork.nl uit de bus. NewYork.nl is er in geslaagd om een hechte community op te bouwen met een verbindende factor. Dit bleek op basis van het Facebook onderzoek dat is uitgevoerd door TNS NIPO in de maand februari. Precies 160 Nederlandse Facebook pagina’s namen deel aan dit onderzoek en dit leverde 26.336 evaluaties op.

De pagina’s werden op 5 aspecten beoordeeld, namelijk: aanbevelingen, content, interactie, webcare en concurrentievoordeel. Dit resulteerde in een score met de naam ‘Facebook Community Index’ met een maximum van 100. Tot slot werd de Facebook Community Index score vergeleken met de Facebook metrics Likes, IPM (Interactie per duizend fans) en TAP (data afkomstig van Pagemonitor.nl).

NewYork.nl was hier de terechte winnaar volgens TNS NIPO. “NewYork.nl heeft de hoogste Facebook Community Index score behaald (89). De pagina NewYork.nl heeft een duidelijke bindende factor en dat is de stad New York. Dit is heel goed ingevuld in de content die we op de pagina tegenkomen. Het is niet verrassend dat deze pagina het allerhoogste scoort op content en door fans hoog wordt gewaardeerd. Daarbij zet het duidelijk aan tot interactie. Ook op interactie wordt deze pagina als hoogste gewaardeerd in het onderzoek”, aldus Bram van Schaik – Sector Directeur bij TNS NIPO.

Gemiddelde score per aspect - Facebook Community Award

Uit het aantal van 160 deelnemers bleef een top 10 over. Tot deze top 10 behoorde de pagina’s Alfa Romeo Nederland, Eva, Fc Twente, GardaFriends, Hart van Nederland, Jägermeister Nederland, Neckermann Reizen, Poppy’s Parade en Rimmel London Nederland. De reisbranche bleek in zijn totaliteit het beste te presteren, terwijl bank en financing gemiddeld de laagste score behaalde.

Het onderzoek heeft TNS NIPO een aantal interessante learnings opgeleverd. Het is belangrijk om voor een bindende factor te kiezen, webcare en interactie maken het verschil en IPM is de beste indicatie (lees ‘metric’). Hier kun je als pagina zeker het verschil mee maken en een betrokken community mee opbouwen. “Zoek een onderwerp waar je het over wil hebben en leg daar je nadruk op. Het aantal Likes is niet belangrijk”, luidt het advies van Bram. Mijn aanvulling hierop is: bekijk met regelmaat je IPM en houdt altijd oog voor je fans. Zij zijn het meest belangrijk!

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies