Facebook TAP: Talking About this-Percentage

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook TAP: Talking About this-Percentage

Met de komst van 'Talking about this' (mensen die hierover praten) krijgen niet pagina beheerders iets beter inzicht in de engagement van bepaalde brand/fanpage. Om dit absolute getal vergelijkbaar te maken is er nu TAP, wat staat voor Talking About this-Percentage. Dit is een methode om pagina’s beter vergelijkbaar met elkaar te maken, op het gebied van engagement.

Afgelopen oktober introduceerde Facebook Talking about this ("Mensen die hierover praten"). Hiermee kreeg je als pagina eigenaar inzage in het bereik van een pagina binnen Facebook. Het is een optelsom van berichten, likes, shares, reacties, checkins, beantwoorde vragen en mentions rond een pagina van de afgelopen zeven dagen. Maar wat wordt er precies onder TAP verstaan en wie scoort er goed?

Om tot een goed te vergelijken metric te komen delen we het aantal ‘Talking about this’ door het totaal aantal fans. Een TAP van 45% betekent dus dat een groep mensen (niet alleen fans, maar ook niet-fans) van bijna de helft van het aantal fans over deze pagina praat.

Berekening: TAP = (Talking about this / Page fans) x 100%

Yes2web TAP Facebook 291211 v2

Hierboven staat een lijst van de top 10 Nederlandse Facebook pagina’s op 29 december 2011. Zoals je ziet is de samenstelling van de top 10 op basis van het aantal likes anders dan de top 10 op basis van TAP. Op het basis van het aantal likes voert AFC Ajax de lijst aan, maar het blijkt dat Ubisoft het hoogste percentage TAP heeft. The New Kids scoort zelfs redelijk slecht op basis van TAP (0.46%).

Ubisoft Nederland, 3FM en Croky hebben een hoge TAP. Bij Ubisoft Nederland hebben ze een game ontwikkeld (Shooting Range) en hebben ze een tab omtrent de nieuwe Assassin’s Creed geplaatst. 3FM profiteert nog van de Serious Request Actie, waardoor goed op de prikbord berichten werd gereageerd.

Toch heeft TAP ook haar beperkingen. Het aantal nieuwe likes tellen hierin ook mee, waardoor campagnes met advertenties een hogere TAP hebben. Dit betekent niet dat er ook veel interactie plaatsvindt. Een goed voorbeeld is de TAP van Croky. Dit hebben zij vooral te danken aan het werven van nieuwe likes via advertenties, terwijl de interactie nog zeer beperkt is. Hierdoor geeft de TAP een beetje een vertekend beeld.

Croky Facebook ads

TAP geeft op een andere manier inzicht in de interactie van de pagina, door de kortere periode van 7 dagen. Hierdoor geeft het vooral korte termijn trends weer en is het een korte periode om echt goede uitspraken te doen over de engagenemt. In combinatie met de langere termijn interactie (bijvoorbeeld middels de IPM - Interactions per Thousand Fans) is het wel een extra vergelijkingsmiddel voor Facebook pagina’s.

Om tot een goede vergelijking met TAP te maken, adviseer ik je om pagina’s met dezelfde omvang en liefst dezelfde branche te zoeken. Dit zal een realistisch beeld geven. Probeer je dus niet alleen maar te richten op het verzamelen van zoveel mogelijk likes, maar vestig de aandacht meer op engagement.

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies