Social Media29.06.2011

De kracht van een poll op Facebook


de-kracht-van-een-poll-op-facebook.jpg
de-kracht-van-een-poll-op-facebook.jpg

Wat veel eigenaren van Facebook pagina’s vergeten is dat Facebook, om het benaderen en betrekken van de doelgroep gaat. Het is een uitstekende manier om je doelgroep vragen te stellen, relaties op te bouwen of te verstevigen en tot nieuwe inzichten te komen. Facebook draait echt om betrokkenheid en met een enthousiaste fans kan dit heel ver gaan.

Maandag was het een hete dag in ons land. Een mooi moment om aan onze Facebook fans te vragen of zij een tropenrooster hadden. Een poll met een flinke knipoog. Dus we stelde de volgende vraag; ‘Heb jij een tropenrooster vandaag?’ De stemmen stroomde binnen.

Dinsdagochtend ben ik gestopt met tellen, omdat er toen 344 stemmen waren uitgebracht en 24 reacties waren achtergelaten. Door de poll hebben we er een aantal nieuwe fans bijgekregen, maar nog veel interessanter is dat er op andere updates opeens veel meer gereageerd werd. Mensen gingen daar ook op reageren en volop liken. De pagina werd opeens een stuk levendiger.

-1246.jpg
-1246.jpg

Met ongeveer 6.150 fans (op moment van schrijven) komt dit neer op een reactiepercentage van iets meer dan 5% (afgerond). Wat geen slecht aantal is (over de overige 95% kunnen we een apart artikel wijden). Daarbij had de poll een virale werking, omdat het zichtbaarheid op de walls van mensen die de enquête hadden beantwoord. Wat leidde tot meer nieuwe fans en meer resultaten.

Maar wat betekent dit voor jou als bedrijf? Het is een leuke manier om een indruk te krijgen van wat je fans willen. Onze vraag was met een knipoog bedoeld, maar je kunt serieuzere vragen stellen. Vraag bijvoorbeeld wat ze missen in jouw dienstverlening of wat ze verwachten van een relatie dag en laat ze antwoord geven op een vraag over de invulling. Betrek ze in het ontwikkelproces en laat ze indirect bijdragen in het innovatieproces. Laat ze met ideeën komen of vragen plaatsen op de Facebook pagina. In dit enthousiasme en de gezamenlijke kennis zit veel waarde.

Kortom toon interesse en laat zien dat je actief bezig bent. Stel eenvoudige maar relevante vragen om tot nieuwe inzichten te komen. Maak er soms een grappige vraag van met misschien een achterliggende gedachte. Wat overigens niet altijd hoeft! Humor is ook niet slecht en geeft vaak een andere lading.

Ondanks dat je Facebook fans geen representatieve, betrouwbare en valide menigte vertegenwoordigen kan het wel een indruk geven. Staar je ook niet blind op de aantallen. Want in je database zitten ook prijsvraag fans (zijn alleen geïnteresseerd in cadeaus, niet in jouw merk). Als jij 100 fans hebt en er reageren er 10, dan heb je een response van 10%. Kijk dus verder dan de absolute aantallen en ga het gesprek aan. En het houden van een poll is gratis, dus waar wacht je nog op?

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt