Social Media17.06.2011

Hoe krijg je meer interactie met je Facebook fans


hoe-krijg-je-meer-interactie-met-je-face.jpg
hoe-krijg-je-meer-interactie-met-je-face.jpg

Facebook wordt in Nederland steeds groter. Dat brengt mogelijkheden met zich mee voor het bedrijfsleven. Een Facebook pagina voor je bedrijf is een kans om in contact te staan met je doelgroep en informatie met hen te delen. Dat merken wij ook met de Dutchcowboys Facebook pagina. Daarnaast biedt het nog meer voordelen, omdat je fans gaan reageren op jouw updates, intensere relaties ontstaan en je huidige fans weer voor nieuwe aanwas kunnen zorgen.

Maar dat is nog niet zo eenvoudig, blijkt ook uit de gesprekken die ik met ondernemers heb. Ze worstelen toch met de mogelijkheden en kunnen dit maar moeilijk naar hun eigen situatie vertalen. Het gevolg is dat er hierdoor vrij weinig mee gedaan wordt en het dan akelig stil blijft op de pagina. Daarom hier wat tips! 

De oorzaak is dat je voor niet genoeg interactie hebt gezorgd. Je hebt je fans niet genoeg getriggerd om terug te keren en te reageren. Brian Carter zegt heel duidelijk op Allfacebook: “Like it or hate it, you need interaction to remain visible.” Hier wat tips! 

Stel vragen

Vragen stellen is een handige manier om reacties los te weken bij je Facebook fans. Door ze proactief vragen te stellen, zal een gedeelte hiervan op je vraag gaan reageren. Dit hoeven geen moeilijke of wetenschappelijke vragen te zijn. Een simpele vraag wat zij van een video, foto of artikel vinden volstaat al. Door de vragen waardevol en begrijpelijk te houden, zal je zien dat je fans eerder geneigd zijn te reageren. Keep it simple! 

Prijsvragen

Cadeautjes of kortingen weggeven werkt altijd. Alhoewel dit niet de optimale manier is voor het opbouwen van een diepe relatie, kun je wel op korte termijn je zichtbaarheid vergroten. Mensen vinden het altijd leuk om iets te winnen en als je ze enthousiast voor jouw product kan maken, kan het een effectieve manier zijn. Het nadeel van dit soort acties is wel, dat er altijd een groot gedeelte is wat snel weer vertrekt. De kans is groot dat zij jouw Facebook pagina snel weer ‘unliken’.

Plaats interessante content

Interessante artikelen, leuke video’s en spraakmakende foto’s doen het goed. Je moet jezelf constant afvragen of je de informatie die je wilt delen, een toegevoegde waarde is voor jouw fans. Nog beter: is het interessant genoeg om te delen? Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, zal je hier reacties op gaan krijgen en mensen gaan het actief delen. Het doel hiervan is om jezelf constant scherp te houden in het leveren van interessante informatie. Blijf hierbij wel dichtbij je eigen identiteit. Ga als fietsen verkoper niet opeens over autobanden praten. Tenzij het de nieuwe en betere techniek is voor fietsenbanden ;)! 

Daag ze uit met stellingen/statements

Dit is grotendeels in lijn met vragen stellen, maar stelling worden scherper neergezet. Een voorbeeld is deze stelling: “Voordat ik iets koop, kijk ik altijd eerst online wat voor reviews erover zijn geschreven!” Je zult zien dat fans hierop gaan reageren.

Exclusiviteit

Naast het houden van prijsvragen, is het aanbieden van exclusiviteit iets waardevols. Fans stellen het altijd op prijs als zij exclusieve whitepapers, rapporten en onderzoeken te zien krijgen. Je geeft ze namelijk iets wat niet iedereen krijgt. Maar denk ook eens aan speciale kortingen voor je Facebook fans of exclusieve Facebook fan dagen. Daarmee ga je als bedrijf nog een stap verder en bouw je een betere relatie op. 

Door deze tips toe te passen, zal je zien dat fans eerder geneigd zijn op je te reageren en de interactie toeneemt. Dan wordt jouw Facebook Page opeens een stuk leuker. En waardevoller! Natuurlijk is dit lijstje niet compleet. Daarom zijn jouw tips meer dan welkom om de lijst compleet te maken en anderen verder te helpen. 

Mede dank aan Brain Carter voor de inspiratie

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt