Coca-Cola heeft er intussen meer dan 16 miljoen, terwijl Pepsi er versplinterd over het netwerk pas 2.7 miljoen heeft weten te scoren: Facebook “Likes”. Wat is nou de reden dat Facebookers wel of niet de virtuele duim voor je in de lucht doen? Recent onderzoek van ExactTarget en CoTweet leverde interessante inzichten op.
Uit het onderzoek bleek dat twee redenen hoog scoren: het verkrijgen van een korting en het gebruiken van het merk om jezelf te profileren. Zo’n 40% van de ondervraagden gaven aan de duim in de lucht te steken om een korting te scoren, terwijl zo’n 39% het merk gebruikt voor promotie. Daarmee scoort Facebook overigens behoorlijk hoger als het gaat om engagement in vergelijk met bijvoorbeeld Twitter of de ouderwetse nieuwsbrief. Respectievelijk gaf slechts 23% en 10% van de ondervraagden aan merken te volgen op die manier.
Andere interessante resultaten uit het onderzoek:
- 43% van de deelnemers gaf aan dat ze op zijn minst 1 merk “liken”.
- 34% van de deelnemers gaf aan een Facebook-pagina te “liken” om op de hoogte te blijven van een merk en zijn activiteiten.
- 33% “liked” om op de hoogte te blijven rond toekomstige producten/diensten.
- Van de 43% die een merk “liked” is overigens slechts 17% van mening dat ze sneller een product of dienst zullen afnemen van het merk.
Voor keiharde salestijgers dus wellicht een kleine teleurstelling: nee, een like staat niet gelijk aan een aankoop. Maar het is echter wel een positieve associatie met je merk. Work it!
Het hele onderzoek is hier terug te lezen, hieronder nog een grafisch overzicht van de uitkomst.
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023