Events27.09.2018

Dit was de ​Big Data Expo 2018!


Alweer de 4e editie van de Big Data Expo in de Jaarbeurs in Utrecht. Het evenement wordt elkaar jaar bezocht door meer dan 5.000 bezoekers, en er staan 85 exposanten op de beurs. Ook zijn er meer dan 100 lezingen verdeeld over 2 dagen tijd. Hierbij een selectie van de lezingen.

Data is the fuel of hypothese

Booking.com was aanwezig met twee mensen. Deze lezing werd verzorgd door Jorden Lentze (Product Owner E-Commerce) en Anne Zuiker (Data Scientist). Bij booking zijn klantbehoeftes een belangrijke onderwerp. Toen Booking.com nog klein was, kwamen ze er achter dat er vaak vakanties werden gezocht naar de wintersportplaats Winterberg, echter hadden ze hier nog helemaal geen hotels die bij hun waren aangesloten. Ze hebben toen een team naar Winterberg gestuurd om hotels te overtuigen om zich bij Booking.com aan te sluiten. De week erna waren alle hotels in Winterberg uitverkocht door Booking.com.

Data is the fuel of hypothese, daar geloven ze in bij Booking.com. Om een hypothese te stellen heb je data nodig. Daarom heeft iedereen bij Booking.com ook toegang tot data, om zo voor hun eigen project ook zelf een hypothese te kunnen maken. Daarnaast wordt alles op atoomniveau getest en ontwikkeld. Dit wil zeggen dat alle veranderingen aan de website apart getest worden, en niet meerdere tegelijk, want anders kunnen de veranderingen elkaar beïnvloeden bij de resultaten.

Ook maakt het niet uit als een project faalt, ‘Embrace failure’. 9 van de 10 projecten zijn niet succesvol, maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom wat je geleerd heb van de gefaalde projecten. Ze maken soms ook gebruik van de ‘Fail fast’ methode, waarbij ze wijzingen van de website voor een x-aantal minuten voor 100% van het verkeer aanzetten, waarbij ze dus al snel kunnen zien of het werkt of niet.

Privacy by Design

Een ander lezing was die van Jean Paul van Schoonhoven, partner bij Legal2Practice, een bedrijf wat zich onder andere specialiseert in het bewaren en het gebruik van Big Data, en daar ook trainingen over geeft.

Schoonhoven vertelde dat we digitale predestinatie moeten voorkomen. Dit wil zeggen dat we mensen niet moeten gaan profileren op basis van gegevens uit big data. Een voorbeeld wat gegeven werd is dat mensen die ongezond leven, meer moeten betalen voor hun zorgverzekering.

Legal2Practice is voorstander van het principe: ‘Privacy by Design’:

  • Voorkomen is beter dan genezen

Denk vooraf na welke data je gaat opslaan, waarom je deze gaat gebruiken, en hoe je dit veilig kan doen.

  • Privacy is de standaard

De diensten/producten die geleverd worden, moeten direct veilig zijn.

  • Integreren van gegevensbescherming en beveiliging in het ontwerp

Tijdens de ontwikkeling van een product of dienst staat privacy centraal.

  • Volledige functionaliteit

Privacy en beveiliging moeten hand in hand samenwerken, het een moet niet ten koste gaan van het ander.

  • End-to-end beveiliging

Privacy wordt gedurdende de volledige product-lifecycle gewaardborgd, vanaf het opslaan tot het vernietigen ervan.

  • Zichtbaarheid en transparantie

Transparantie wekt vertrouwen op bij de klant, en laat zien dat privacy ook voor jouw belangrijk is.

  • Respect voor privacy van de betrokkene

De gebruiker/klant staat in de spotlight, en zij weten wat er met hun data gebeurd.

privacy-design
privacy-design

IBM – Roskilde Festival

IBM was de afgelopen jaren aanwezig op het Roskilde Festival in Denemarken, waar ze vanuit de organisatie de vraag hadden gekregen of ze met behulp van data nieuwe inzichten konden verkrijgen. Deze data hebben ze onder andere geanalyseerd:

  • Voedselverkopen
  • Populariteit van artiesten
  • WC gebruik
  • Menigtecontrole

Het voorspellen van de menigte gebeurde via de app die beschikbaar was tijdens het Roskilde Festival. Bijna 45.000 unieke gebruikers werden getracked tijdens het festival, om zo een goed beeld te krijgen hoe de festivalgangers zich over het terrein bewegen. Deze informatie was handig voor de organisatie zodat ze snel konden ingrijpen als er bepaalde plekken ’te vol’ dreigde te raken.

Ook heeft IBM gekeken naar de populariteit van artiesten. Ze hebben niet gekeken naar de hele grote acts, maar de kleinere acts waarbij het soms lastig in te schatten is welke grootte ze nodig hebben qua stage. Dit hebben ze onder andere gedaan door data van Spotify te scrapen, maar ook door middel van de GPS data van de app van de jaren daarvoor. Zo hebben ze de organisatie toch enkele keren kunnen adviseren om bepaalde bands groter of kleiner te laten spelen.

Als laatste hebben ze ook het WC gebruik geanalyseerd. Dit hebben ze gedaan door middel van 4 weegschalen onder een aantal Wc’s te monteren, verspreid over alle area’s van het festival. Door middel van de weegschalen konden ze dus zien hoe druk het was bij de Wc’s gedurende de dag, maar ook of ze al waren schoongemaakt of niet. Zo zagen ze bijvoorbeeld dat een WC in Area 1 steeds zwaarder werd, en dat er geen bezoekers meer naar die WC’s gingen. Dit hebben ze gemeld bij de organisatie, en wat bleek, door een fout in het schoonmaakschema waren ze die complete area vergeten schoon te maken.

AI en Big Data

Gerard Schouten, lector “Big Data” bij Fontys Hogeschool ICT en geeft naast onderwijs applied data science onderzoek vorm hield een lezing over AI en Big Data.

Er is een explosie van toepassingen van Neural Nets en Deep learning. Wat kunnen deze wel en wat kunnen ze niet. Elke organisatie beschikt tegenwoordig over steeds meer data. Dit roept de vraag op hoe uit deze data waarde voor de organisatie gecreëerd kan worden. Steeds meer bedrijven omarmen daarom AI en deep learning (neurale netwerken). Deep learning is erg “data hungry” en kan complexe taken die typisch menselijk handelen en denken vereisen (deels) uitvoeren. Hiermee kunnen patronen in data ontdekt worden. Bijvoorbeeld om gezichten en zelfs emoties te herkennen, fraude in administratie te detecteren of te voorspellen wanneer je proactief onderhoud zou moeten plegen.

In zijn lezing vroeg hij hoe een machine verschil tussen tussen zalm en zeebaars kan zien. TNO heeft een systeem ontwikkeld dat gebruik maakt van een speciale sonar aan boord om vissoorten te onderscheiden. Sonar zendt korte geluidspulsen uit en luistert naar de signalen die terugkomen. Hoewel de verschillen klein zijn, heeft elke vissoort zijn eigen akoestische eigenschappen.

Daarnaast ziet Gerard Schouten binnen afstudeer- en minoropdrachten dat er steeds meer vraag van bedrijven komen aan software engineers en business analisten die AI vorm geven.

Deze blogpost is geschreven samen met Melvin Achterhuis.

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

...

Verder lezen over Big Data

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Er is veel spanning als het om datacenters gaat. Is het in de zee laten zakken van de cloud een optie?

Technology12.09.2024

Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Als een van de eerste overheidsorganisaties heeft de provincie Noord-Brabant SAP S/4HANA naar de cloud gemigreerd met behulp van RISE with SAP en SAP-partner Ctac. Deze stap maakt informatie nog sneller beschikbaar voor het uitvoeren van kerntaken, waardoor de provincie efficiënter en sneller antwoorden kan vinden op cruciale vragen.

Technology04.07.2024

Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud

Informatie nog sneller beschikbaar
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Vertegenwoordigers van de datacenters in Nederland hebben de koppen bij elkaar gestoken om energie te besparen.

Nieuws27.06.2024

Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Wij vinden het bijdehand, maar in de Verenigde Staten wordt er minder positief op gereageerd.

Advertising11.12.2024

AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’

Sora de toekomst van AI-videocreatie

De introductie van Sora, de nieuwste AI-tool van OpenAI, markeert een mijlpaal in de wereld van videoproductie. Wat begon als een tool om tekst om te zetten naar video, heeft zich ontwikkeld tot een complete AI-videobewerkingssuite die innovatie en toegankelijkheid naar een nieuw niveau tilt.

Technology10.12.2024

Sora de toekomst van AI-videocreatie

Een baanbrekende introductie
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

DS Automobiles heeft de prestigieuze SMARTBEST 2025 Award in de wacht gesleept voor de baanbrekende integratie van ChatGPT in hun voertuigen. Deze prijs, toegekend door de onafhankelijke jury van AUTOBEST, erkent innovatieve technologieën die een significante impact hebben op de automotive sector en de gebruikerservaring.

Automotive10.12.2024

DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

OpenAI heeft in het kader van zijn 12 Days of Shipmas eindelijk Sora officieel beschikbaar gemaakt.

Video09.12.2024

Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Gisteravond werd aangekondigd wat het eerste cadeau is van 12 ‘cadeaus’ die we mogen verwachten. Het zijn nieuwe AI-mogelijkheden in de vorm van o1.

Online06.12.2024

OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora