Events27.09.2018

Dit was de ​Big Data Expo 2018!


Alweer de 4e editie van de Big Data Expo in de Jaarbeurs in Utrecht. Het evenement wordt elkaar jaar bezocht door meer dan 5.000 bezoekers, en er staan 85 exposanten op de beurs. Ook zijn er meer dan 100 lezingen verdeeld over 2 dagen tijd. Hierbij een selectie van de lezingen.

Data is the fuel of hypothese

Booking.com was aanwezig met twee mensen. Deze lezing werd verzorgd door Jorden Lentze (Product Owner E-Commerce) en Anne Zuiker (Data Scientist). Bij booking zijn klantbehoeftes een belangrijke onderwerp. Toen Booking.com nog klein was, kwamen ze er achter dat er vaak vakanties werden gezocht naar de wintersportplaats Winterberg, echter hadden ze hier nog helemaal geen hotels die bij hun waren aangesloten. Ze hebben toen een team naar Winterberg gestuurd om hotels te overtuigen om zich bij Booking.com aan te sluiten. De week erna waren alle hotels in Winterberg uitverkocht door Booking.com.

Data is the fuel of hypothese, daar geloven ze in bij Booking.com. Om een hypothese te stellen heb je data nodig. Daarom heeft iedereen bij Booking.com ook toegang tot data, om zo voor hun eigen project ook zelf een hypothese te kunnen maken. Daarnaast wordt alles op atoomniveau getest en ontwikkeld. Dit wil zeggen dat alle veranderingen aan de website apart getest worden, en niet meerdere tegelijk, want anders kunnen de veranderingen elkaar beïnvloeden bij de resultaten.

Ook maakt het niet uit als een project faalt, ‘Embrace failure’. 9 van de 10 projecten zijn niet succesvol, maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom wat je geleerd heb van de gefaalde projecten. Ze maken soms ook gebruik van de ‘Fail fast’ methode, waarbij ze wijzingen van de website voor een x-aantal minuten voor 100% van het verkeer aanzetten, waarbij ze dus al snel kunnen zien of het werkt of niet.

Privacy by Design

Een ander lezing was die van Jean Paul van Schoonhoven, partner bij Legal2Practice, een bedrijf wat zich onder andere specialiseert in het bewaren en het gebruik van Big Data, en daar ook trainingen over geeft.

Schoonhoven vertelde dat we digitale predestinatie moeten voorkomen. Dit wil zeggen dat we mensen niet moeten gaan profileren op basis van gegevens uit big data. Een voorbeeld wat gegeven werd is dat mensen die ongezond leven, meer moeten betalen voor hun zorgverzekering.

Legal2Practice is voorstander van het principe: ‘Privacy by Design’:

  • Voorkomen is beter dan genezen

Denk vooraf na welke data je gaat opslaan, waarom je deze gaat gebruiken, en hoe je dit veilig kan doen.

  • Privacy is de standaard

De diensten/producten die geleverd worden, moeten direct veilig zijn.

  • Integreren van gegevensbescherming en beveiliging in het ontwerp

Tijdens de ontwikkeling van een product of dienst staat privacy centraal.

  • Volledige functionaliteit

Privacy en beveiliging moeten hand in hand samenwerken, het een moet niet ten koste gaan van het ander.

  • End-to-end beveiliging

Privacy wordt gedurdende de volledige product-lifecycle gewaardborgd, vanaf het opslaan tot het vernietigen ervan.

  • Zichtbaarheid en transparantie

Transparantie wekt vertrouwen op bij de klant, en laat zien dat privacy ook voor jouw belangrijk is.

  • Respect voor privacy van de betrokkene

De gebruiker/klant staat in de spotlight, en zij weten wat er met hun data gebeurd.

privacy-design
privacy-design

IBM – Roskilde Festival

IBM was de afgelopen jaren aanwezig op het Roskilde Festival in Denemarken, waar ze vanuit de organisatie de vraag hadden gekregen of ze met behulp van data nieuwe inzichten konden verkrijgen. Deze data hebben ze onder andere geanalyseerd:

  • Voedselverkopen
  • Populariteit van artiesten
  • WC gebruik
  • Menigtecontrole

Het voorspellen van de menigte gebeurde via de app die beschikbaar was tijdens het Roskilde Festival. Bijna 45.000 unieke gebruikers werden getracked tijdens het festival, om zo een goed beeld te krijgen hoe de festivalgangers zich over het terrein bewegen. Deze informatie was handig voor de organisatie zodat ze snel konden ingrijpen als er bepaalde plekken ’te vol’ dreigde te raken.

Ook heeft IBM gekeken naar de populariteit van artiesten. Ze hebben niet gekeken naar de hele grote acts, maar de kleinere acts waarbij het soms lastig in te schatten is welke grootte ze nodig hebben qua stage. Dit hebben ze onder andere gedaan door data van Spotify te scrapen, maar ook door middel van de GPS data van de app van de jaren daarvoor. Zo hebben ze de organisatie toch enkele keren kunnen adviseren om bepaalde bands groter of kleiner te laten spelen.

Als laatste hebben ze ook het WC gebruik geanalyseerd. Dit hebben ze gedaan door middel van 4 weegschalen onder een aantal Wc’s te monteren, verspreid over alle area’s van het festival. Door middel van de weegschalen konden ze dus zien hoe druk het was bij de Wc’s gedurende de dag, maar ook of ze al waren schoongemaakt of niet. Zo zagen ze bijvoorbeeld dat een WC in Area 1 steeds zwaarder werd, en dat er geen bezoekers meer naar die WC’s gingen. Dit hebben ze gemeld bij de organisatie, en wat bleek, door een fout in het schoonmaakschema waren ze die complete area vergeten schoon te maken.

AI en Big Data

Gerard Schouten, lector “Big Data” bij Fontys Hogeschool ICT en geeft naast onderwijs applied data science onderzoek vorm hield een lezing over AI en Big Data.

Er is een explosie van toepassingen van Neural Nets en Deep learning. Wat kunnen deze wel en wat kunnen ze niet. Elke organisatie beschikt tegenwoordig over steeds meer data. Dit roept de vraag op hoe uit deze data waarde voor de organisatie gecreëerd kan worden. Steeds meer bedrijven omarmen daarom AI en deep learning (neurale netwerken). Deep learning is erg “data hungry” en kan complexe taken die typisch menselijk handelen en denken vereisen (deels) uitvoeren. Hiermee kunnen patronen in data ontdekt worden. Bijvoorbeeld om gezichten en zelfs emoties te herkennen, fraude in administratie te detecteren of te voorspellen wanneer je proactief onderhoud zou moeten plegen.

In zijn lezing vroeg hij hoe een machine verschil tussen tussen zalm en zeebaars kan zien. TNO heeft een systeem ontwikkeld dat gebruik maakt van een speciale sonar aan boord om vissoorten te onderscheiden. Sonar zendt korte geluidspulsen uit en luistert naar de signalen die terugkomen. Hoewel de verschillen klein zijn, heeft elke vissoort zijn eigen akoestische eigenschappen.

Daarnaast ziet Gerard Schouten binnen afstudeer- en minoropdrachten dat er steeds meer vraag van bedrijven komen aan software engineers en business analisten die AI vorm geven.

Deze blogpost is geschreven samen met Melvin Achterhuis.

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Heb je al gehoord van Adobe VideoGigaGAN? Het is niet voor iedereen beschikbaar, maar de eerste resultaten zijn fenomenaal.

Online25.04.2024

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?

De wereld van missverkiezingen gaat veranderen. Er komt namelijk nu een verkiezing voor AI-missen. Beoordeeld door AI-modellen (en twee mensen).

Online19.04.2024

AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI