De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Stel dat
Google, Amazon of Virgin jouw branche betreden. Ga je dan verder met dezelfde ingezette strategie of ligt de focus op transformeren? Alarmbellen klinken ongetwijfeld op zo’n moment. Maar sta je ook stil bij de slimme koppen die vier hoog achter op een nieuw idee broeden?
Change is here to stay, je kunt er maar beter aan wennen. Het is een constant spel van groeien, krimpen of transformeren. Het liefst groeien natuurlijk en daar gaat het Grote Marketing Congres dit jaar over.
Het gaat over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Er wordt gezaagd aan poten en gerammeld aan fundamenten. Op het gebied van de klassieke 5 P’s is de afgelopen jaren veel veranderd. Merken worden tot digitale transformatie gedwongen om te kunnen overleven.
De meeste producten en diensten krijgen regelmatig een update of extra feature. Maar het vergt lef om aan de basis van het product te sleutelen. De merken die dit doen blijven marktleider in hun werkveld en hebben geen last van de nieuwe spelers die hun markt betreden.
Veranderingen in de 5 p’s
Elk van de 5 P’s heeft afgelopen jaar wel grote omschakelingen in de markt meegemaakt. Bij
product bijvoorbeeld zijn we inmiddels gewend aan regelmatig updaten of extra features toevoegen. Het vergt echt lef om aan de basis van het product te sleutelen. Kijk naar de komst van 3D-printing. Heeft jouw klant straks een product on-demand of sterker nog..bouwt hij het product zelf?
Amazon
domineert de
prijs van fysieke boeken. Of wordt bijvoorbeeld je autoverzekering straks goedkoper als je netjes rijdt?
Plaats is één van de ‘P’s die steeds minder uitmaakt door de komst van mobile. Door bedrijven als Square is je iPhone een pinautomaat. En Foursquare is je persoonlijke gids door steden.
Promotie wordt steeds minder plat. Er verschijnen continu nieuwe formats. Amazon verstuurt exclusieve deals via Snapchat. Coolblue laat via videocontent zien dat ze de producten snappen en ook nog humor hebben.
En de laatste ‘P’ in het rijtje:
personeel. Een service als ÜberPop maakt van iedereen met een mobiele telefoon een taxichauffeur voor een uur. Een dienstverband was zelden zo flexibel.
Klassieker
De 5 P’s mogen dan een redelijk klassiek gegeven zijn, ze bieden goede aanknopingspunten om het komende jaar aan de slag te gaan met groei. Welke kansen zie je? Op welke plek staat jouw product volgend jaar, en belangrijker nog: waar anderen nog niet staan? Hoe flexibel ga je pricen als je je klant persoonlijk kunt tracken? Kijk om je heen en verander die P.
Wil jij naar Het Grote Marketing Congres van Adformatie?
Beantwoord deze vraag, en maak kans op twee kaartjes: welke van de 5P’s biedt komend jaar de meeste kansen voor innovatie/disruptie?
Deze blogpost is geschreven door Stephanie Legué, copy writer.
Verder lezen over Innovatie
Technology03.05.2024
Elon Musk, let op: muizen met hybride brein gecreëerd
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandTechnology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Verder lezen over Online Marketing
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023