Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger


Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagnes werden aangekaart door een interessant portfolio aan sprekers.

Het congres werd geopend met een keynote van Andy Owen Jones van BD4Travel. In deze keynote werd dieper ingegaan op hoe bedrijven met behulp van big data de consument gericht van dienst kunnen zijn. Jones sloeg een brug naar films als Blade Runner en Minority Report waarbij data momenteel een zeer grote rol heeft ingenomen. Volgens Jones hebben veel bedrijven de meeste data al voorhanden, maar wordt dit nog niet optimaal benut. Anonieme gebruikers laten tijdens een oriëntatieproces sporen achter wat kansen biedt voor veel bedrijven in de reiswereld.

Tessa aan de Stegge van Cherrypicker liet in haar presentatie de verschuiving van storytelling naar contentmaking zien. De invulling van een vakantie veranderd. Zo stijgen de zogenoemde ‘Escape to enrich’ vakanties met een hoog belevingsgehalte waarbij de consument zichzelf kan verrijken. Hierbij speelt het ‘personal branding’ aspect een grote rol. Een voorbeeld zijn de Adult Summer Camps in Amerika waarbij volwassenen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten en even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse hectiek. Ook ‘Glamping’ is volgens Tessa verschoven van een trend naar een ontwikkeling.

Het belang van social media voor travel werd verder benadrukt door Sander van der Kraan tijdens zijn sessie over social e-commerce campagnes zonder negatieve reacties. Sander gaf voorbeelden van bedrijven die offline campagnes overnemen op hun sociale kanalen. Hierbij is de kans groot op het ‘kapotte bushok effect’ waarbij de barst steeds groter wordt. Het succes van een social media campagne ligt deels in custom audience targeting, waarbij bijvoorbeeld bestaande klanten andere aanbiedingen en content krijgen dan prospects. Door deze relevantie krijgt de consument een uniek aanbod afgestemd op zijn/haar behoeften.

In de middag gaf Duncan Barraclough inzicht in de laatste trends op het gebied van consumentengedrag. Uit onderzoek van Travelport is zichtbaar dat het aantal boekingen weer langzaam toeneemt. In Noord-Europa heeft Travelport een groei van 2% geconstateerd. Stedentrips en riviercruises zitten in de lift. Ook de boekingen bij OTA’s nemen toe. Op dit gebied is een interessante ontwikkeling gaande. Zo blijkt uit de gegevens van Travelport dat Booking.com stijgt in marktaandeel. Het marktaandeel van Expedia is ten opzichte van vorig jaar hetzelfde gebleven. Tegelijkertijd zijn er veel nieuwe toetreders die gezamenlijk een steeds groter deel van de markt nemen.

img-20140612-150011.jpg
img-20140612-150011.jpg

Ook bij airlines is er een interessante ontwikkeling waar te nemen. De low cost airlines groeien fors. De voorspelling van Ryanair is dat deze airline de komende jaren zo’n 40% zal groeien. Daarnaast is er waar te nemen dat de consument naast prijs ook waarde hecht aan tijd. Volgens Barraclough kun je de kwaliteit van airlines verdelen in lowcost, middenklasse en luxe. De lowcost aanbieders spelen alleen in op prijs en hierbij kan het voorkomen dat klanten bijvoorbeeld een lange stopover hebben voor het laagste tarief. In veel gevallen is de klant bereid om tegen een meerprijs de middenklasse te kiezen die Barraclough omschrijft als ‘Pricespan C’.

Etravel 2014 was een dag vol nieuwe ideeën en inspiratie. De social media managers, data-analisten en online marketeers in travel kunnen aan de slag om het reisaanbod nog beter af te stemmen op het individu.

© Fotolia

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Internationale topexperts Chris Johnson en Christopher Steiner naar Emerce Performance

Chris Johnson, Content Director bij PerformanceIN, het grootste affiliate nieuws & resource portal van de UK, komt naar Nederland om op 21 november tijdens Emerce Performance een visionaire presentatie te geven over de w...

Events07.11.2013

Internationale topexperts Chris Johnson en Christopher Steiner naar Emerce Performance