Events10.03.2014

SXSW: Kat in het bakkie: geld verdienen met kattenvideo’s


sxsw-kat-in-het-bakkie-geld-verdienen-me.jpg
sxsw-kat-in-het-bakkie-geld-verdienen-me.jpg

Hoe populair kunnen lieftallige beestjes als katten nou zijn? Als grote kattenliefhebbers gingen we toch met enige scepsis naar de sessie die ons een beeld moest geven over de economie van kattenvideo’s. Eenmaal aangekomen bij de zaal merken we direct de grote belangstelling die deze sessie wekt onder de bezoekers van SXSW. Gelukkig waren we op tijd en konden we plaats nemen in een zaal die qua grootte ondergeschikt blijkt te zijn aan de grootte van het onderwerp.   

Internet Cat Video Festival
Vier panelleden geven ons een kijkje in de keuken van de kattenvideo-industrie. Het eerste panellid aan het woord: Scott Stulen. Hij is de voormalige bedenker en organisator van het wereldwijd gehouden ‘Internet Cat Video Festival’. Het festival is een samenkomst van kattenliefhebbers die gezamenlijk, soms verkleed als katten, naar kattenvideo’s kijken. Tot op de dag van vandaag is hij vol ongeloof over hoe goed het festival bezocht is. Bijvoorbeeld: op het Minnesota State Fair moest de band Depeche Mode het in bezoekersaantallen afleggen tegen de bezoekers van de kattenvideo’s. Er kwamen namelijk 35% meer bezoekers op de kattenvideo’s af, dan op deze bekende Britse band. Ook de belangstelling in de media was geen kattenpis. Zo maakten onder andere de BBC en CNN een verslag van het festival.

Henri le Chat Noir: het verhaal
Wie wel eens van de kat Henri le Chat Noir heeft gehoord, kent misschien nog niet zijn baasje Will Braden. Will is tegenwoordig professional in het maken van kattenvideo’s. Hij heeft deals met Youtube gesloten voor het delen van de opbrengsten van de door hem geplaatste kattenvideo’s. En dat is niet onverdienstelijk. Waar je normaal 1 á 2 dollar kan verdienen per 1000 views op Youtube, verdient hij tot wel 10 dollar per 1000 views. Dit komt volgens hem door het speciale publiek wat de kattenvideo’s aantrekt: vrouwen van 45 jaar en ouder. Dit publiek vind je in vergelijking niet veel op Youtube, waardoor het voor specifieke adverteerders des te interessanter is om juist deze video’s uit te kiezen voor hun advertenties. Ook was Henri het gezicht van het kattenvoer merk Friskies. Dit was een lucratieve sponsordeal.

Animal Planet 
Grace Suriel, director social media voor Animal Planet, vertelt in het kort dat op het internet de fanbase rondom kattenprogramma’s toegenomen is tot ruim 16 miljoen mensen. Geen ander dier op Animal Planet staat tegenwoordig zoveel in de belangstelling als de kat. Volgens Suriel staat de hype van kat nog in de kinderschoenen.

Sociale Media aanjager van populariteit kattenvideo’s
We weten dat kattenvideo’s immens populair zijn op het internet Sociale media zijn hiervan de grootste aanjager. Ter illustratie: er werd tijdens SXSW 2013 meer getwitterd over Grumpy Cat dan over een van de keynote sprekers Al Gore.

Maar… waarom?
Waarom zijn deze katten eigenlijk zo populair bij het publiek? Het antwoord op deze vraag lag tijdens deze sessie onder onze neus toen Grumpy Cat als verrassing haar grande entree in de conferentiezaal maakte.

Ongeloof overviel de zaal en de grootste fans aarzelde geen seconde om foto’s te maken van de bekendste poes die altijd boos kijkt. Wat hier opviel was dat men elkaar de ruimte gunde om foto’s te maken  en elkaar aansprak op het niet gebruiken van een flits. Grumpy Cat’s verschijning was een spektakel, vergelijkbaar als de opkomst van een popster.

Een kat blijkt hier in staat te zijn om mensen van verschillende achtergronden met elkaar te verbinden. Grumpy Cat slaat een brug tussen man en vrouw, jong en oud, rijk en arm. Grumpy Cat bracht hen heel eventjes dicht bij elkaar door het delen van deze ervaring.

Awesomeness level: 😀 !!!

Deze blogpost is geschreven door: Martin Kok & Bey Cil, Tam Tam

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer