Events12.03.2013

De toekomst van het blog ligt bij het individu


Bloggen is dood, lange leve het individu. Dat is het statement waar Simone Smith haar presentatie tijdens SXSW mee opende. Natuurlijk bedoelde ze het niet zo stevig als het overkomt, toch? Misschien niet, maar stiekem toch ook weer een beetje wel.

de-toekomst-van-het-blog-ligt-bij-het-in.jpg
de-toekomst-van-het-blog-ligt-bij-het-in.jpg

Smith is een opvallende verschijning, mede door haar felle blauwe jurk en parmantige hoed-frutsel-dingtje. Een bewuste keus want Smith laat graag een indruk achter en wil niet graag vergeten worden. Een lijn die ze doortrekt in haar presentatie wanneer het gaat om bloggers, want om publiek aan je te binden zul je een persoonlijkheid moeten zijn, aldus de Amerikaanse.

Want hoe bereik je je publiek? Door veel te schrijven, dat klinkt logisch. En dankzij tools als Pulse of Flipboard raakt je content snel verspreid, maar tegelijkertijd hebben ze een nadelig effect. Lezers zijn niet langer meer loyaal aan een weblog, ze zijn loyaal aan hun app waarin ze content geserveerd krijgen. Een goed stuk gelezen levert een duim omhoog op in Zite, maar daar zie jij als schrijver niets van terug.

Zoekmachine dan maar? Ook dat is tegenwoordig geen directe goudmijn meer en dat ondervond Smith aan den lijve met een aantal publicaties uit eigen portfolio: de bezoeken gingen door het dak, SEO was een belangrijke traffic driver en toen lanceerde Google een nieuwe versie van hun algoritme (Panda). En de grote glimlach werd een behoorlijk pruillip.

Smith vraagt zich dan ook hardop af wie er nog alleen maar publiceert op zijn of haar blog? Geen enkele hand in de zaal gaat omhoog, iedereen aanwezig schrijft op zijn of haar blog en doet daarnaast zijn ding op Facebook, Twitter of Google+.

Volgens de Amerikaanse is het een toonbeeld van de groei die het internet heeft doorgemaakt en de rol die het in ons leven speelt en nog gaat spelen. Vroeger kon je een mening delen op het internet en dat was dat, tegenwoordig kun je een compleet leven opbouwen en verrijken.

Smith vergelijkt het bloggen dan ook met de sociale interactie in het dagelijks leven. Woon je in een klein dorp en wil je weten hoe het met je vriend of vriendin gaat, fiets of wandel je even langs zijn huis en klop je op de deur. Zoals je vroeger zelf wellicht ook even langsging bij je favoriete blog.

Hoe anders is het in de bruisende metropool die het internet tegenwoordig is: iedereen is gejaagd en op weg van A naar B en de stad is een verzameling van bonte culturen verspreid over het beschikbare land. Wanneer nieuwe mensen wil ontmoeten of wil bijpraten met je vrienden, verzamel je in lokale, semi-publieke gelegenheden.

De metafoor is helder: wil je nieuwe lezers aan je binden, zul je buiten je blog moeten kijken. Naar kanalen als Facebook, Twitter of Google+, maar ook fora of andere communityplatformen rond de onderwerpen waar je over schrijft.

Dus bloggen is niet dood, maar het niet meer beperkt tot een daadwerkelijk weblog, zoiets? Ook niet helemaal, want wanneer Smith haar conclusie in wil zetten, vraagt ze zich af of je later herinnert wil worden voor je boodschap of voor het medium dat je gebruikte.

Het publiek knikt instemmend, maar ik krabbel me toch achter de oren als Smith nog maar eens benadrukt te kiezen voor de plek waar je publiek zich bevindt en dat zomaar Twitter of Facebook kan zijn.

Waar Smith aan voorbij gaat is het format van je boodschap. Niet het medium – of dat nu Twitter, Facebook, Google+ of weblog is. De belangrijkste eerste stap na het bepalen van je boodschap is volgens mij dan ook niet het bepalen waar je publiek zich bevindt, maar om te kijken in welk format je je boodschap het beste en het meest comfortabel over kan brengen.

Ga daarna zeker je publiek zoeken en ga de conversatie met ze aan, uiteraard, dat moge duidelijk zijn. Een succesvol blog opzetten is inderdaad geen kwestie meer van een stukje schrijven en je laptop dichtklappen, daarin heeft Smith volledig gelijk. Maar het format is de laatste tijd ontzettend aan het evolueren en doorgroeien, waarbij menig blogger zich opnieuw uit lijkt te vinden.

Blog on!

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters