Optimisme, Passie en Creativiteit tijdens eDay 2012 – Deel 1

Vorig artikel Volgend artikel
Optimisme, Passie en Creativiteit tijdens eDay 2012 – Deel 1

[Gerben van der Rijt] Gisteren vond in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam het jaarlijkse eDay festival plaats.  De afgelopen jaren is eDay uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke E Business events van Nederland. Ook dit jaar was het programma gevuld met diverse sprekers uit binnen- en buitenland, waarbij enkele aansprekende namen de aandacht trokken.

De rode lijn door veel presentaties was er een van optimisme. Opvallend veel sprekers predikten die boodschap en de succesverhalen van relatief jonge bedrijven zetten dit extra kracht bij. Een welkome afwisseling in economisch mindere tijden, waar vaak pessimisme het nieuws domineert. Hieronder een aantal hoogtepunten uitgelicht.

Coca Cola : Maar niet alleen jonge, succesvolle start-ups waren hoopvol over de toekomst. Ook Coca Cola, inmiddels 125 jaar oud, blijft die boodschap verkondigen.  Cristina Bondolowski (Vice President Global Brands™ Coca Cola) gaf in haar keynote een kijkje in de marketing keuken van het nr 1 merk ter wereld.  Het feit dat zij consistent een boodschap van optimisme verkondigen, is volgens haar het succes van het merk. Daarbij wordt telkens gekeken naar de relevantie van optimisme voor de tijdsgeest om daar vervolgens handig op in te haken. 

Tegenwoordig heeft ook owned/shared/paid/earned media een voorname rol bij de frisdrank producent, waarbij ze traditionele media nog erg veel gebruiken om reach te realiseren. Deze zijn volgens Bondolowski nog lang niet afgeschreven. Het feit dat dit bereik ook in nieuwe media te realiseren is, blijkt nog niet helemaal doorgedrongen bij het frisdrank merk.  Online zien ze vooral een belangrijke rol voor platforms als Facebook. Die stellen Coca Cola in staat om met gebruikers in contact te zijn.

Verrassend is vooral dat veel gebruikers/fans content maken voor het merk. Allerlei filmpjes en foto’s met Coca Cola in de hoofdrol worden via de fanpage gedeeld. Voornamelijk rondom thema’s als Love, Share en Drinks. Welk merk zou daar niet blij mee zijn?

Tumblr : Een van de meest aansprekende jonge bedrijven op het programma was Tumblr. Dit blogplatform uit de VS is sinds dit jaar actief in Nederland en kent een vliegende start. Cijfers werden niet genoemd, maar het super simpele concept slaat duidelijk aan in ons land. Tumblr richt zich daarbij vooral op de zelfstandige creatieveling ,aldus Derek Gottfrid (VP Product van Tumblr).

Het is een platform van passies en perfect geschikt voor designers, schrijvers, fotografen en muzikanten. Dat is ook het grote verschil t.o.v. bijvoorbeeld Facebook. Op Tumblr kun je jouw passie promoten en tegelijkertijd content van anderen volgen met dezelfde passie via het Tumblr Dashboard. Dit emotionele aspect zorgt voor een grote betrokkenheid van users met het blogplatform. Daarnaast zijn er themes waardoor alles er gelikt uitziet en zodoende heeft het platform inmiddels 155 miljoen users wereldwijd.

Het Businessmodel bestaat voornamelijk uit sponsorships., banner ads worden niet geserveerd. Derek Gottfrid is ervan overtuigd dat Tumblr ook voor brands relevant is gezien de mogelijkheid die het platform biedt om hun verhaal te vertellen en hun passies te delen. Enkele cases zijn op hun website terug te vinden. (Foto eDay organisatie)

-Morgen deel 2-

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies