De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op 7 juni 2012 staat het congres ‘Creativity Now 2012, Connect and Collaborate’ op het programma, het belicht de ontwikkeling van en de samenwerking binnen en met de creatieve industrie in de verschillende wereldsteden.
Onder alle eerder genoemde aanwezigen zit ook Jeroen van Erp, mede-oprichter en creatief directeur van het multidisciplinaire ontwerpbureau Fabrique. Hij vertelt hieronder kort wat over CreativityNow, over creativiteit en Fabrique.
CreativityNow: “Op Creativity Now in Haarlem op 7 juni ga ik het hebben over het hoe en waarom van intensief samenwerken met klanten. Veel creatieven zijn in de creatieve industrie terechtgekomen vanwege persoonlijke drijfveren. Ze zijn in die mate over een kam te scheren, dat ze hun vak allemaal met veel liefde uitvoeren. Hier zit meestal de crux, omdat de denkbeelden en creativiteit meestal niet stroken met de wensen van de bozen buitenwereld. Op Creativity Now ga ik het hebben over hoe je tot een match kunt komen, zeker nu de markt van vraag en aanbod aan sterke veranderingen onderhevig is: de culturele sector is onder druk al bijna helemaal weggevallen als opdrachtgever en ook de bestedingen bij de overheid worden veel minder. De opdrachtnemer moet goed om zich heen kijken, want aan de andere kant van het spectrum zijn het ook de opdrachtgevers die steeds meer op zoek zijn naar designers.“
Creativiteit: “Creativiteit is niet doen wat ik zelf leuk vind. Met autonome creativiteit schiet je in dit vakgebied niets op. Dan krijg je ‘just another logo’ of ‘just another service’. Creativiteit is voor mij dat je relevante en innovatieve oplossingen zoekt voor de mensen om me heen. Ik zoek daarom ook creatieve mensen die autonoom kunnen denken en die vanuit dat denken de beste oplossing voor de klant denken te hebben gevonden. En daarbij moet je bedenken dat elke oplossing goed en effectief kan zijn. Dé oplossing bestaat niet.“
Fabrique: “Het gaat heel erg goed met Fabrique. We hebben onlangs onze derde vestiging geopend in Rotterdam. Deze vestiging bestaat naast onze reeds bestaande kantoren in Amsterdam en Delft. Het zijn alle drie redelijk zelfstandige kantoren, waar grote autonomiteit is, maar waar de verschillende Fabrique-aspecten en kwaliteitseisen wel gewaarborgd zijn. Groei an sich is nooit perse een doelstelling van Fabrique geweest, echter willen wij wel inhoudelijk meegroeien met de markt. We merken namelijk dat er een hoop is veranderd. Er is een grote verschuiving naar online ontwikkelingen. Bovendien is het zo dat de opdrachtgever steeds slimmer en meer ervaren wordt. Niet alleen analytisch, maar ook in creatief vermogen. En dat is prima, want het zijn natuurlijk geen zaken waar de creatieve industrie een alleenrecht op heeft. We schurken daarom dichter tegen de klant aan, terwijl de traditionele ontwerper die ontwikkeling juist doodeng vindt. Dat is wellicht de voornaamste boodschap die ik op Creativity Now wil overdragen.“
Verder lezen over Creativiteit
Entertainment04.12.2024
Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic
Met ook Disney Music FestivalTechnology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022