Events10.03.2012

Bing Gordon plaatst games naast Gutenberg


Wie zijn naam niet kent, is  – onbewust – bekend met zijn werk. Bing Gordon, voorheen topman van gamesfabrikant Electronic Arts, is betrokken bij Amazon en social game gigant Zynga. Daarnaast is hij als partner actief bij investeringsmaatschappij KPCB. In een interview met Businessweek-journalist Brad Stone tijdens SXSW gaf hij zijn insights op het gebied van gamification en de sociale laag van het internet.

bing-gordon-plaatst-games-naast-gutenber.jpg
bing-gordon-plaatst-games-naast-gutenber.jpg

“Beyond The Buzzwords”, zo kopte de naam van de sessie. Of het kwam door de slechte voorbereiding van Stone of het constante onderbreken door de mobiele telefoon van Gordon is me nog niet duidelijk, maar heel ver “beyond” is het gesprek helaas niet gekomen.

Toch is Gordon een luisterend oor waard. Zijn jarenlange ervaring heeft hem een rits aan interessante anekdotes opgeleverd waar je soms even goed in moet vissen om er een mooie waarde uit te halen.

Gordon staat bekend als een eigenwijze man met een uitgesproken mening. Dat leverde hem, in zijn rol als manager bij EA Sports, nog eens een pittige discussie op met Steve Jobs van Apple. Begin 2001 stelde Apple’s topman dat “geen enkel zinnig mens ooit geld zou gaan betalen of harder zou gaan werken voor virtuele goederen“. Gordon reageerde gevat: “But people already buy Nike Air’s, which is basically a 7 dollar shoe with a $93 virtual addition“.

Terug naar het heden zien we dat “gamification” een behoorlijk hippe term is geworden en spelers wereldwijd bereid zijn om in de buidel te tasten voor allerhande virtuele goederen. En met diverse nieuwe initiatieven belonen gebruikers met virtuele badges, “stickers” of andere beloningen. En met goede reden, aldus Gordon: recent onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers die geloven in virtuele beloningen tot twee keer meer “output” leveren dan reguliere gebruikers.

Een logische innovate, aangezien de aankomende generates meer dan ooit opgroeien met video games en game mechanisme. “We’re getting to a point where games are right next to Gutenberg“, aldus de Amerikaan.

Aan ondernemers adviseert hij dan ook om vandaag nog een gamer in het bestuur of hoger management op te nemen. De kans is namelijk groot dat je nieuwe klant een gamer is, gewend aan instant feedback loops en allerhande andere game mechanisme. Wil je een marktleider worden, bouw dan de juiste mechanisme in.

Maar ooh het onderwijs moet er volgens Gordon san gel oven: “we’re moving form a learning by memorization culture to a more learning by experiencing one“. Daar golden de huidige opleidings-“fossielen” volgens de Amerikaan nog lang niet aan. Met ten knipoog adviseert him dan ooh san studenten: “if you don’t have a degree yet, go play World Of Warcraft and learn the management skills of tomorrow“.

Voor Bing Gordon is het helder: “The feature of education is [football game] John Madden.”

Verder lezen over Games

Dit gaat er veranderen in WoW met de pre-patch van The War Within

The War Within komt binnenkort beschikbaar in World of Warcraft. Maar patch 11.0.1, de zogenaamde pre-patch, komt vandaag en morgen al live (ligt aan de timezone). Zoals we gewend zijn brengt ook deze pre-patch veel kleine en grote veranderingen met zich mee. Daarnaast is er ook weer de introductie van een leuk en tijdelijk pre-patch evenement.

Gaming23.07.2024

Dit gaat er veranderen in WoW met de pre-patch van The War Within

Netflix Games komt onder andere met The Hobbit-spel

De streamingdienst Netflix heeft het er maar druk mee, games. Maar er komt ook nog veel nieuws aan. Zo verschijnt er onder andere een simulatiegame aan van The Hobbit.

Gaming05.06.2024

Netflix Games komt onder andere met The Hobbit-spel

Dit is wat er met je Steam-games gebeurt als je doodgaat

Het is niet het meest gezellige onderwerp, maar het is nu eenmaal onvermijdelijk. Wat als je doodgaat? Wat gebeurt er dan met je Steam-games?

Gaming27.05.2024

Dit is wat er met je Steam-games gebeurt als je doodgaat

XDefiant: een free-to-play shooter van Ubisoft

XDefiant, de langverwachte free-to-play, snelle arcade shooter ontwikkeld door Ubisoft San Francisco en met facties geïnspireerd op enkele van Ubisofts geliefde franchises, is nu wereldwijd speelbaar. Spelers downloaden XDefiant gratis en spelen vanaf hun pc via Ubisoft Connect, PlayStation 5 of Xbox Series X|S.

Gaming21.05.2024

XDefiant: een free-to-play shooter van Ubisoft

met Crossplay-mogelijkheden
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd

Spelers die bij Nederlandse online casino's gaan spelen kunnen gebruik maken van diverse soorten bonussen. Niet alleen krijgen nieuwe spelers vaak de mogelijkheid om hiervan te profiteren, ook voor bestaande gokkers die al langer een account hebben zijn er allerlei promoties.

Lifestyle21.05.2024

Nederlandse online casinobonussen uitgelegd

4 redenen om Senua’s Saga: Hellblade II te gaan spelen

Morgen is het na vele jaren aan Senua's Saga: Hellblade II om ons weg te blazen en we hebben vier keer bewijs dat dat ook wel gaat gebeuren.

Gaming20.05.2024

4 redenen om Senua’s Saga: Hellblade II te gaan spelen

Rockstar maakt eindelijk de releasedatum van GTA 6 bekend

Grand Theft Auto 6 komt eraan. Volgens geruchten zou dat pas in 2026 zijn, maar dat blijkt niet het geval: Take-Two bevestigt nu zelf een releasedatum van najaar 2025.

Gaming16.05.2024

Rockstar maakt eindelijk de releasedatum van GTA 6 bekend

4 moderne handhelds waar je perfect Game Boy-games op kunt spelen

De Game Boy bestaat dit jaar 35 jaar. Hoewel het merk inmiddels uit de schappen verdwenen is, staat de naam nog steeds synoniem voor ouderwets en eigentijds plezier. Inmiddels zijn er ook heel wat nieuwe handhelds verschenen waar je nog steeds met veel liefde die oude Game Boy-games op kunt spelen – vaak in veel betere kwaliteit.

Gaming08.05.2024

4 moderne handhelds waar je perfect Game Boy-games op kunt spelen

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer