Events07.10.2011

SES Amsterdam 2011 – 6 oktober 2011


ses-amsterdam-2011-6-oktober-2011.jpg
ses-amsterdam-2011-6-oktober-2011.jpg

Donderdag 6 oktober 2011 is derde editie van de Search Engine Strategies Amsterdam gehouden. Een dag vol informatie en kennisdeling op het gebied van zoekmachine marketing in het NH Barbizon Palace in hartje Amsterdam.

Keynote: Martin McDonald
Martin McDonald was verantwoordelijk voor de keynote. McDonald is ‘head of SEO’ voor één van de grootste mediabureaus van de wereld. McDonald zijn keynote is samen te vatten in 3 punten:

1. ‘Get shit done’: activeer de directie en laat hen zien waarom search zo belangrijk is en wat het voordeel (lees: meer winst) is voor de organisatie.

2. ‘Teach search’: niet veel mensen binnen een organisatie weten wat search inhoudt. Zorg dat je je stakeholders goed informeert, maar verveel ze niet!

3. ‘Choose the right strategy’: denk goed na over hoe je search inzet voor je organisatie, maar ook per campagne die je gaat voeren; online, maar vooral ook offline!

Site Clinic
In de site clinic gaven SEO specialisten Roy Huiskes en Fili Wiese onder leiding van Joost de Valk hun visie op SEO op basis van de websites van bezoekers. Enkele bezoekers legden hun website op de spreekwoordelijke slachtbank waarna de SEO-slagers publiekelijk de verbeterpunten op het gebied van SEO voorlegden. De site clinic is altijd een leuk onderdeel van een dag als deze, maar hierbij het verzoek aan de SEO specialisten om het gniffelen om bepaalde opvallende (waarschijnlijk kinderlijk eenvoudige) verbeterpunten achterwege te laten…

Sessie: Affiliate Panel
In de sessie affiliate panel lieten Joris Toonders, Ruud Kok en Sabine de Vos hun licht schijnen op het onderwerp “Affiliate Marketing. Waar liggen de kansen? Wat zijn de struikelblokken? Dagvoorzitter Ronald van der Aart legde de 3 panelleden enkele vragen voor om een discussie op gang te brengen waarbij ook de toehoorders zich graag mengden in de disussie.

De uiteindelijke take-away van deze sessie was het feit dat het belangrijk is al je marketingkanalen goed te monitoren en te managen. De mogelijkheden van reporting op het gebied van conversie-attributie maken dit nu mogelijk en geven goed inzicht in de bijdrage van specifieke affiliates op de totale sales.

Marktupdate: Stand van zaken 2011
Eduard Blacquiere gaf zijn jaarlijkse marktupdate op het gebied van SEM. Eduard doet dit sinds 2007 en doet dit vanuit het IAB. De marktupdate wordt gebaseerd op 10 vragen die worden voorgelegd aan 3 groepen: adverteerders, aanbieders (bureaus) en zoekmachine(s).

Samenvattend enkele conclusies:
1. De marktomvang stijgt in 2011 naar 565 miljoen netto bestedingen;
2. Integratie tussen offline en online marketinguitingen moet beter;
3. Transparantie van bureaus en Google laat vaak te wensen over;
4. Er is veel ontwikkeling op hoe de resultatenpagina van Google eruit ziet voor zowel SEO als SEA;
5. Google probeert de tussenpersoon eruit te halen en die rol zelf te vervullen met bijv. Flight Search en Hotel Search;
6. Mediabureaus missen de boot als het gaat om Search;
7. De grootste uitdagingen van de respondenten zijn het bijblijven met de markt en het bepalen van een marketingstrategie met al de vele mogelijkheden die er nu zijn.

Update: hierbij een link naar het volledige onderzoek 2011.

Award: De Speld 2011
De Speld is de award die wordt uitgedeeld op de SES. Een deskundige jury beoordeelt de ingezonden cases onder meer op innovativiteit en behaalde resultaten. De genomineerden van dit jaar waren:

1. bGenius Wehkamp: Elke dag beter
2. OrangeValley en Independer: Rich Snippets
3. Traffic Builders en Oxxio: Search als integrale bedrijfsstrategie

De Speld 2011 is gewonnen door bGenius / Wehkamp

De uitreiking van De Speld 2011 was daarmee de afsluiting van de sessies voor de SES Amsterdam 2011. Uiteraard volgde daarna nog een feestelijke borrel. Hier zal men veelvuldig hebben gesproken over de kwaliteit van een evenement als de SES en de kennis die wordt opgedaan tijdens de sessies.

Mijns inziens zullen de meningen hierover verdeeld zijn en heb ik ook direct een advies aan de organisatie. Zorg voor een verschillende ’tracks’ op een dag als deze voor ‘Beginners” en “Experts”. Deze manier zorgt ervoor dat de hoofden van de beginners niet op hol slaan van alle info en dat de hoofden van de experts niet beginnen te knikkebollen.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Amsterdam

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

Sneeuwballen gooien die niet nat en koud zijn, van een ‘piste’ af met een band, zonder dat je bang hoeft te zijn in een ravijn te vallen en een heleboel sfeervolle stalletjes met warme chocomel met rum, ook al is opw...

Nieuws30.12.2023

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

​5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen

Op vakantie stappen we allemaal in de hop on hop off-bus om zoveel mogelijk van een stad te zien in een zo kort mogelijke tijd. Maar hoe vaak ga je nu echt op ontdekkingstocht in onze eigen steden? We bespreken 5 leuke d...

Lifestyle13.12.2023

​5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen

De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen

De winter is een heerlijk seizoen om lekker plezier te gaan beleven met vrienden. Hier zijn vijf tips van activiteiten en evenementen die plaatsvinden in de winterperiode. Dus trek lekker warme kleding aan en ga erop uit...

Events04.12.2023

De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen

​Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland

Fatbikes zijn heel geweldig, maar niet altijd even geliefd. Het zijn toch een beetje de bad boys van de fietsen geworden en dat is niet alleen omdat ze er wat stoerder uitzien dan de rest. Ze zijn in veel gevallen in sta...

Gadgets03.11.2023

​Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland

​Spotify opent Spotify Huis waar ADE-gangers kunnen ontspannen

We schreven vorige week al dat veel bedrijven iets met ADE doen, maar een bedrijf waar we dat sowieso van verwachtten is natuurlijk Spotify. De muziekstreamingdienst komt echter niet met een dj-set tot in de late uurtjes...

Entertainment17.10.2023

​Spotify opent Spotify Huis waar ADE-gangers kunnen ontspannen

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 j...

Mobile12.07.2023

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam

Uber heeft vandaag zijn nieuwe internationale hoofdkantoor geopend in Tripolis Park, Amsterdam. Het kantoor is een van Uber’s grootste tech-centra buiten de VS. Uber telt momenteel meer dan 1.000 werknemers in Amsterda...

Nieuws07.06.2023

Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam

En is op zoek naar tech-talent